• blad nr 20
  • 15-12-2012
  • auteur A. Jonkman 
  • Column

 

Combinatie of permutatie

Als er tijdens elke pauze zes docenten zouden moeten surveilleren, kun je uit een totaal aantal van 140 medewerkers 9.381.724.380 combinaties van zes verschillende docenten maken. Combinatie ABCDEF is dan dezelfde als bijvoorbeeld ACDFEB.
Maar als die docenten allemaal een eigen taak zouden krijgen (1 x surveillant A ‘boterhammen-opeten-en-niet-weggooien’, 1 x opzichter B ‘diefstal-voorkomen’, 1 x eenheid C ‘antiterreur’, 1 x buurtwerker D ‘zwerfvuil-weren-uit-tuinen-van-omwonenden’, 1 x schoolwacht E ‘fietsbanden-beschermen-tegen-lekprikken’ en 1 x jongerenwerker F ‘sterk-ontmoedigen-van-blowen-onder-schooltijd’) dan is het mogelijk om uit dezelfde 140 medewerkers meer dan 6.754.841.554.000 permutaties te formeren. Groep ABCDEF is dan vanwege de taakverdeling een andere samenstelling dan ACDFEB.

Voor leerlingen in 4-vwo en 5-havo met wiskunde A lost de rekenmachine dit soort opgaven op. Het uitrekenen van het antwoord is dus heel eenvoudig. Lastiger is het om te bepalen of het om een combinatie of een permutatie gaat. Daarvoor leren wij leerlingen in de opgave te zoeken naar signaalwoorden. De afgelopen week moest ik tijdens de rapportvergaderingen regelmatig denken aan deze stof uit het wiskundeprogramma. Signaalwoorden: slechte werkhouding. Oplossing: schop onder de kont. Signaalwoorden: drukke leerling. Oplossing: andere plaats in de klas. Signaalwoorden: vaak ziek tijdens toetsen. Oplossing: faalangsttraining. Signaalwoorden: spijbelen, te laat komen, spullen nooit mee. Oplossing: gesprekje met mentor. Signaalwoorden: leerling presteert onder zijn niveau / dreigt ten onder te gaan aan de wil om te presteren boven zijn niveau. Oplossing: geen.
We moeten verder, want wij hebben maar drie kwartier en er moeten nog 23 leerlingen worden besproken. Voor dit soort signaleringen en oplossingen hoef ik voor mijn zes klassen geen vijf uur kwijt te zijn en zouden mijn leerlingen en ik geen kostbare lestijd moeten inleveren. Kortom, ik heb veel bezwaren tegen rapportvergaderingen in hun huidige vorm, maar ik heb die kritiek nog nooit geuit. Rapportvergaderingen bestaan al heel lang en ik ben betrekkelijk nieuw in het vak. Soms past mij een zekere bescheidenheid. Toch heb ik besloten dit platform te gebruiken om mijn bezwaren te melden. Signaalwoord: help! Oplossing: wacht met spanning af.

a.jonkman@sanctamaria.nl

Dit bericht delen:

© 2020 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.