• blad nr 20
  • 15-12-2012
  • auteur J. van Aken 
  • de personeelskamer

 

Gezamenlijke pauzes geven rust

Op de praktijkschool in Helmond houden leraren en leerlingen van de beroepsgerichte leerweg gezamenlijk pauze in de ‘huiskamer’. “Het is leuk en zo bereiden we leerlingen voor op hun stage”, verklaart docent Inge Aalberse.

Het is kwart voor elf als leerlingen en leraren de gedeelde pauzeruimte binnenlopen. Op tafel staan de kopjes, suiker, melk, thee en koffie al op hen te wachten dankzij Hind. Elke week heeft een andere leerling de taak koffie en thee te zetten en na afloop op te ruimen en af te wassen. De docenten hebben de gezamenlijke pauzes drie jaar geleden bedacht. “Het geeft meer rust voor de leerlingen. Ze zitten hier op een stoel rustig wat te drinken in plaats van voortdurend heen en weer te lopen”, vertelt Aalberse.
De ruimte heet de huiskamer en straalt dat ook uit. Leerlingen en leraren duiken de zithoek in of gaan zitten aan een van de tafels. In een kast staan spelletjes als Monopoly en ganzenbord, een servies en mappen met de zesdelige serie ‘Tuinieren met plezier’. Docent Joost Jacobs vindt het leuk om tijdens de pauze te ontspannen met zijn leerlingen. “Je ziet veel op het gebied van groepsvorming, je merkt wie contact zoekt met wie. Daar heb je in de lessen voordeel van.”
Ook onderwijsassistent Theo van Gessel vindt het prettig leerlingen van een andere kant te leren kennen. “We hebben het over van alles: uitgaan, kleding, wat de muziektrends zijn en hoe het in Marokko of Turkije is, als leerlingen daar tijdens de zomervakantie zijn geweest. Je kunt gezellig keuvelen, maar het mag ook ergens over gaan.” Zo was er een leerling die gepest werd met haar gewicht. “Ze voelde zich zo aangevallen dat ze op een ongezonde manier ging afvallen. In een pauze kun je daarover op een ongedwongen manier het gesprek aangaan.”
Voor leerlingen Kaine (15) en Kelly (16) zijn de gezamenlijke pauzes al volkomen vanzelfsprekend. “Ik vind het heel normaal om met leraren te pauzeren”, zegt Kelly schouderophalend. “We hebben het over de les of over wat je in het weekend gedaan hebt. Ik maak dan als bijbaantje kamers schoon in een hotel.” Kaine zit pas kort op de praktijkschool. “Op mijn vorige school was ik elke pauze buiten. Hier kun je lekker op de bank gaan zitten.” Ook hij heeft het over het weekend met zijn leraren. “Meestal spreek ik dan thuis af met vrienden, beetje zuipen”, grijnst hij.
Een tweede doel van de gedeelde pauze is leerlingen te helpen sociale vaardigheden te ontwikkelen. “Hier leren ze dat je niet hoeft te schreeuwen, maar gewoon een gesprek kunt voeren zonder dat je je voor elkaar moet bewijzen”, zegt Aalberse. Ze vergelijkt de ruimte met de kantine van het werk. “Daar ga je ook rustig zitten. Ze zien hoe wij met elkaar omgaan: we hebben lol en voeren gesprekken over vakantie of het weekend.” Het doel van de praktijkschool is leerlingen naar een baan te begeleiden. “We willen bereiken dat deze jongeren op een goede plek terechtkomen.”

Ook met de personeelskamer in het Onderwijsblad? Mail naar onderwijsblad@aob.nl

Faciliteiten:
Koffie/thee: De hoeveelheid water en koffie waren niet helemaal in verhouding. **(*)
Catering: Leerlingen zetten koffie en thee. ***(*)
Aankleding: Een hometrainer, door docenten gemaakte schilderijen, en een camera die bij de stagevoorbereiding wordt gebruikt. ***(*)
Grootte: Het is gezellig vol. ****
Meubilair: Lange en ronde tafels, zithoek en keukentje. ***(*)
Rustig/druk: “Je kunt gezellig keuvelen”, en dat gebeurt ook met 80 decibel. ***

Dit bericht delen:

© 2020 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.