- blad nr 19
- 1-12-2012
- auteur A. Jonkman
- Column
Quit’ of ‘goto
Vandaag hadden mijn collega’s en ik een studiemiddag over hoe wij het nieuwe regeringsbeleid - dat erop is gericht leerlingen te laten excelleren - op onze school ten uitvoer kunnen brengen. Alle docenten die er waren (2: Goto), maakten er een geanimeerde middag van, want collega’s die niks met het nieuwe regeringsbeleid hebben, waren ziek of hadden elders een afspraak (1: Quit). Na het brainstormen praatte ik met twee collega’s nog even na over het feit dat er de laatste jaren ook op onze havo/vwo-school meer tijd is besteed aan de aanpak van sociaal-emotionele problemen van al of niet hyperactieve leerlingen (1: Quit?), dan aan het formuleren van onze visie op onderwijs (2: Goto!). Papieren rapporten? Quit. Lessen over seksuele diversiteit? Goto. Koffie uit de automaat? Quit. Taakbeleid? Quit. Vrijdagmiddag borrel? Goto. Vastgelopen papier in het kopieerapparaat opsporen? Want to quit, but go to. Rapportvergaderingen? Have to go to. Ter ontspanning een sigaretje roken op het balkon? Want to go to, but quit years ago. Vanavond was ik uit eten met mijn mentorklas. Aan het eind van de avond zeiden de leerlingen, dat ze volgende keer graag zouden gaan zwemmen. Pas!
a.jonkman@sanctamaria.nl