• blad nr 19
  • 1-12-2012
  • auteur A. Jonkman 
  • Column

 

Quit’ of ‘goto

Als leerlingen iets intoetsen op hun grafische rekenmachine waar het apparaat niks mee kan, dan komt er – afhankelijk van de vergissing die ze maken – een bepaalde foutmelding op het scherm. Er wordt de leerling gevraagd 1:Quit, = wil je er maar helemaal mee ophouden? of 2: Goto = wil je teruggaan naar de berekening waar het fout gaat? ‘Quit’ of ‘Goto’, keuzes die je als docent regelmatig moet maken.

Vandaag hadden mijn collega’s en ik een studiemiddag over hoe wij het nieuwe regeringsbeleid - dat erop is gericht leerlingen te laten excelleren - op onze school ten uitvoer kunnen brengen. Alle docenten die er waren (2: Goto), maakten er een geanimeerde middag van, want collega’s die niks met het nieuwe regeringsbeleid hebben, waren ziek of hadden elders een afspraak (1: Quit). Na het brainstormen praatte ik met twee collega’s nog even na over het feit dat er de laatste jaren ook op onze havo/vwo-school meer tijd is besteed aan de aanpak van sociaal-emotionele problemen van al of niet hyperactieve leerlingen (1: Quit?), dan aan het formuleren van onze visie op onderwijs (2: Goto!). Papieren rapporten? Quit. Lessen over seksuele diversiteit? Goto. Koffie uit de automaat? Quit. Taakbeleid? Quit. Vrijdagmiddag borrel? Goto. Vastgelopen papier in het kopieerapparaat opsporen? Want to quit, but go to. Rapportvergaderingen? Have to go to. Ter ontspanning een sigaretje roken op het balkon? Want to go to, but quit years ago. Vanavond was ik uit eten met mijn mentorklas. Aan het eind van de avond zeiden de leerlingen, dat ze volgende keer graag zouden gaan zwemmen. Pas!

a.jonkman@sanctamaria.nl

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.