• blad nr 19
  • 1-12-2012
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Er gaat niets boven Groningen

Wanneer er een ruit sneuvelt bij de openbare school krijgt de bijzondere die ook vergoed. Ooit het logische gevolg van de financiële gelijkstelling tussen openbare en bijzondere scholen uit 1917.
Dat gebroken ruitje bleek in Groningen miljoenen waard. De gemeente klungelde wanhopig bij het verzelfstandigen van het openbaar onderwijs. Het stadsbestuur rekende zich ten onrechte rijk en zette blind door. Het resultaat van dat gerommel: dramatische bezuinigingen, geen vervanging meer, vacatures niet opvullen, grotere klassen.
Omdat de gemeente alsnog een paar miljoen bijpast bij het openbaar onderwijs, krijgen de bijzondere scholen óók 6,1 miljoen euro overgemaakt. De domheid van het Groninger college wordt zo financieel dubbel bestraft. Nee, er gaat echt niets boven Groningen.
Leuk natuurlijk zo’n meevaller voor onze collega’s in het bijzonder onderwijs, maar ja, het gaat wel om publiek geld dat op basis van een principe uit 1917 uitgekeerd wordt. Hoog tijd om de financiële gelijkstelling in een moderner jasje te steken, lijkt mij.
De Grunninger school-affaire leert ons meer. Gemeenten die nog denken over verzelfstandiging van hun openbare scholen moeten dat proces beter organiseren en zich niet rijk rekenen. Assen heeft er nu een stop op gezet.
Wat Amarantis, Boor en Groningen bij herhaling laten zien: het toezicht rammelt. Of het nu een openbaar of bijzonder bestuur is, de tegenmacht staat met lege handen. Het pleit voor het doordenken van nieuwe vormen. Niet meer bureaucratie, niet nog een toezichtslaag. Misschien moeten we denken aan andere instrumenten.
Nu kan de bond na een bestuurlijk drama naar de Ondernemingskamer stappen. Een lastige en lange procedure om wanbeheer aan te tonen. Te laat, want achteraf. Vooraf ingrijpen is beter, want nu zijn leerlingen en personeel de dupe van al het geblunder. Wat te denken van een initiatiefrecht voor medezeggenschapsraden om hun school door een expert financieel door te laten lichten?

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.