• blad nr 18
  • 17-11-2012
  • auteur A. Jonkman 
  • Column

 

Spiegelen

Deze grafiek, een dalparabool, is symmetrisch: je kunt hem spiegelen in de lijn x = -1. Dat betekent dat bij één y-waarde twee x-waarden horen.
Bij y = 0 horen zowel x = -2 als x = 0, bij y = 9 zowel x = -3 als x = 1. Alleen op het laagste punt kun je zien dat er bij y = -3 maar één x-coördinaat past: x = -1.
Van nature ben ik geneigd veel dingen van twee kanten te bezien. Als Lance Armstrong kapot wordt geschreven begrijp ik dat wel, maar hij blijft toch mijn held. Alle goed presterende wielrenners gebruiken doping en onder die vakkundig gedrogeerden was hij de beste. Als ik hoor dat sommige docenten hun leerlingen omschrijven als ‘duivels met een deksel’, ‘zo dom als ze er uitzien’, ‘wandelende stukken ongeluk’, die ze ‘achter het behang willen plakken’, dan geloof ik best dat hun leerlingen heel vervelend doen, maar ik vind ook dat die docenten ander werk moeten zoeken. Aan de ene kant ben ik heel blij dat boer Martin zijn sympathieke Wilma heeft gevonden, aan de andere kant wil ik dat helemaal niet weten.
Als ik lees dat wij per maand 485 euro extra ziektekostenpremie moeten gaan betalen, denk ik dat een verslaggever van PowNews weer eens een relletje wil veroorzaken en als dat niet zo blijkt te zijn, dat ik dan linksom of rechtsom burgerlijk ongehoorzaam word. Als moeder ben ik blij dat het opgegeven huiswerk van mijn kind ter controle in Magister staat, als docent vind ik het onze taak leerlingen te leren hun agenda zelf bij te houden. Alleen als ik tijdens een waarneem-uur in een gymnasiumbrugklas twee leerlingen uitgebreid zie tongzoenen heb ik maar één gedachte: wat een inflatie van intimiteit. Blij dat ik jong was in een andere tijd.

a.jonkman@sanctamaria.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.