- blad nr 18
- 17-11-2012
- auteur W. Dresscher
- Kleine column
De woorden van de voorganger
Het woord democracy was door Bush jr. dermate vervuild dat zijn opvolger Obama het de eerste anderhalf jaar van zijn presidentschap niet in de mond durfde nemen. Want elke toehoorder zou het woord democracy te zeer associëren met Bush jr.
Marja van Bijsterveldt heeft in de twee jaren van haar ministerschap over vrijwel niets anders gesproken en geschreven dan ‘excellent’ en ‘prestatie’. Excellente leraren, excellente scholen, Cito-toetsen omhoog, presteren en scoren. Waar zij ook kwam, het ging over ‘de lat hoger leggen’. De minister deed het in die mate dat zij daarmee het behalen van goede resultaten tot een obsessie maakte, tot het enige heilige doel. Goede toetsscores werd een synoniem voor goed onderwijs.
Net zoals niemand bezwaar kan maken tegen het bevorderen van democratie, zo heeft ook niemand bezwaar tegen het nastreven van goede resultaten. Maar net als Bush maakt ook Van Bijsterveldt het haar opvolgers vrijwel onmogelijk om over die onderwerpen te spreken. De toehoorders kunnen die woorden alleen maar plaatsen in de denkdwangbuis van hun voorganger. Obama kwam uiteindelijk los van Bush en sprak weer openlijk over democracy. Niet als een systeem dat overal iedereen door de strot wordt geduwd, maar als een keuze, een wenselijkheid.
De AOb nodigt de opvolgster van Van Bijsterveldt uit tot een open gesprek over de bevordering van de kwaliteit van ons onderwijs. Onderwijs als de belangrijkste investering voor de toekomst. Onderwijs dat niet is verengd tot het bijhouden van scores en tabellen, maar onderwijs in de brede zin van het woord. De AOb heeft er geen moeite mee als de nieuwe minister wil praten over prestaties van leraren en leerlingen. Integendeel. Maar laten we dan zo snel mogelijk loskomen van het verkokerde denken van haar voorgangster. Dat is beter voor zowel haar positie als voor het onderwijs.
Walter Dresscher, voorzitter AOb