- blad nr 12
- 23-6-2012
- auteur G. van der Mee
- Redactioneel
Nullijn werkt niet meer na 2014
In het Lenteakkoord is de nullijn voor overheidspersoneel als bezuinigingspost opgenomen. Alleen mensen in de zorg en met een uitkering, treft het niet. Opvallend is dat in de verkiezingsprogramma’s die tot nu toe gepubliceerd werden het CDA de nullijn wel opvoert voor twee jaar, terwijl GroenLinks (ook een akkoord partij) er met geen woord over rept. Volgens een woordvoerder komt dat omdat GroenLinks er voor 2013 voor heeft getekend, maar het de jaren daarna er liever vanaf ziet. Als compensatie voor de nullijn in het onderwijs is de post van 75 miljoen opgevoerd voor het verbeteren van de kwaliteit van de leraren en de schoolleiders. Daarnaast wil GroenLinks dat mensen in het (v)mbo beter betaald worden. Van de andere ondertekenaars, VVD, D66 en ChristenUnie is het verkiezingsprogramma nog niet verschenen. Het CPB heeft al gewaarschuwd dat na 2014 een nullijn niet meer gehonoreerd zal worden omdat het niet anders kan dan dat de ambtenarensalarissen weer zullen stijgen. Omdat er dan zoveel mensen met pensioen gaan, ontstaat er een krapte op de arbeidsmarkt en komt er een inhaalstijging bij de ambtenarensalarissen. Een schrale troost voor onderwijspersoneel dat er al twee jaar nullijn op heeft zitten.