• blad nr 11
  • 9-6-2012
  • auteur J. van Aken 
  • de personeelskamer

 

Je moest bijna schreeuwen om collega’s te bereiken

In de pauze even de kroeg in, het kan op het Pronova in Winterswijk. De personeelskamer van de school voor praktijkonderwijs heeft namelijk de uitstraling van een chic bruin café. Alleen de geur van verschraald bier ontbreekt.

Janny Mulder stapt de personeelskamer binnen, met in haar kielzog de kwispelende schoolhond Billy. Het is woensdag en dan past het hoofd bedrijfsbureau meestal op het hondje omdat een van de leerkrachten hem niet alleen thuis kan laten. Niet alle collega’s zijn even blij met een hond op school, de leerlingen des te meer. “In de pauze laten ze hem graag uit”, vertelt Mulder.
Honden, leerkrachten en andere medewerkers verzamelen zich om half negen in de personeelskamer. De lessen beginnen pas om tien voor negen omdat de praktijkschool een regiofunctie heeft. “We hebben het voor schooltijd niet veel over werk, maar wel over tv-programma’s en vakantie”, vertelt Matti Heideman, leerwerkmeester metaal. Irma van Haastrecht, mentor en leerlingcoördinator, vult aan: “Het varieerde nogal in de meivakantie, de een was gaan skiën en de ander naar Egypte.”
Maakt praktijkonderwijs hun werk zwaarder en de behoefte aan een pauze in de personeelsruimte groter? De leraren vinden van niet. “Op een vwo gaat het vooral om kennisoverdracht. Hier word je vooral aangesproken op je pedagogisch-didactische kwaliteiten en sociale vaardigheden”, merkt Van Haastrecht. Bovendien is Heideman niet anders gewend. “Ik werk al mijn hele leven op een praktijkschool.”
Tweeënhalf jaar geleden is de personeelskamer verbouwd. Er stond alleen een grote ovale tafel, herinnert Van Haastrecht zich. “Je kon alleen met de mensen naast je praten, want de tafel was zo breed dat je bijna moest schreeuwen om collega’s aan de overzijde te bereiken. De ruimte zag er toen heel basaal uit”, vindt ze. “Steriel, ongezellig en niet iedereen paste erin”, vult Mulder aan.
Een werkgroep van vier mensen, waaronder het hoofd bedrijfsbureau, kwam in actie. “De inrichting moest informeel zijn, een beetje kroegachtig.” Dat is gelukt: met donkere betimmerde wanden, kleine vierkante tafels en comfortabele stoelen heeft de personeelsruimte de uitstraling van een chic bruin café.
Het was leerzaam geweest als leerlingen de ruimte zouden opknappen. “Dat was niet haalbaar, dan zou het meer dan een jaar duren”, weet Heideman. De leerlingen komen er wel regelmatig als ze meelopen met de conciërge. “Ze krijgen dan schoonmaak- en opruimopdrachten, daarom moest de ruimte tegen een stootje kunnen”, verklaart Van Haastrecht.
Ze is heel blij met het resultaat. “Er is een goede balans gevonden tussen gezelligheid en zakelijkheid. Gisteren kregen we nog van bezoekers te horen dat het er zo leuk uitziet.” Heideman: “Niemand blijft meer tijdens de pauze in zijn lokaal.” Ook Mulder gaat in de pauzes altijd even buurten. “Als ik in mijn kamer zou blijven, mis ik het sociale contact. Je hoort hoe het gaat met leerlingen en collega’s.”
Hun ‘schoolkroeg’ is bij uitstek de plek om het weekend in te luiden. En dat gebeurt in principe ook wekelijks, vertelt Mulder. “We zitten een half uurtje tot drie kwartier bij elkaar met een kop koffie en voor de liefhebber is er een drankje met een bitterbal.” Zijn er dan bitterballen, herhaalt Heideman - die vrijdags vrij is – vragend, met enige spijt in zijn stem.

Faciliteiten:
Koffie/thee: Het team is verdeeld in voor- en tegenstanders, maar een meerderheid vindt de koffie lekker, leerde een enquête. ****
Catering: Soep en broodjes in de kantine, borrel en bitterballen op vrijdag. ***(*)
Aankleding: Alleen de lucht van verschaald bier ontbreekt voor het complete bruine kroeggevoel. ****
Grootte: Knus en met uitwijkmogelijkheid naar de binnentuin. ****
Meubilair: Heerlijke stoelen, handige tafeltjes. ****
Rustig/druk: Maak je niet druk, lijkt het schoolmotto. ***(*)

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.