• blad nr 10
  • 26-5-2012
  • auteur A. Jonkman 
  • Column

 

Extreme waarde

De extreme waarde van een functie kun je op verschillende manieren berekenen. Vanaf de vierde klas mag je zo’n top door de grafische rekenmachine laten uitrekenen. Je typt het functievoorschrift in, drukt een paar keer op enter en klaar. Dat kon vroeger niet.

In de bijna vier jaar die ik nu lesgeef heeft mijn moeder regelmatig gezegd dat mijn geploeter ‘echt van extreme waarde is voor de samenleving’, maar haar mening was niet langer bevredigend. Gelukkig kon ik in het kader van het Actieplan Leerkracht onlangs solliciteren naar de docentfunctie LC en mij onderwerpen aan andere beoordelingen: lesbezoeken, leerling-enquêtes, meningen van sectiegenoten, een extra functioneringsgesprek en daarna aan een eindtoets: het sollicitatiegesprek. Ik ben tot mijn vreugde bevorderd, maar bij de beantwoording van één vraag zat ik ontzettend te stuntelen: in hoeverre kunnen wij ons onderwijs aan de veranderende samenleving aanpassen?
Over sommige thema’s heb ik zoveel meningen dat ik geen keus kan maken en dit is er zo een. Om te beginnen: wat is er - behalve het gebruik van de grafische rekenmachine – eigenlijk veranderd? In onze feminiene samenleving, waarin wij het graag opnemen voor de underdog en gewend zijn alles in overleg op te lossen, heerst inmiddels ook een masculiene straatcultuur. Daar moet je respect met kracht afdwingen, anders heb je geen leven. Die cultuur wil ik niet alleen buiten mijn school houden, ik wil hem ook weer van de straat hebben.
Daarnaast kon je vroeger als dubbeltje geen kwartje worden. Legde je bij het tafeldekken het servet rechts in plaats van links, had je na zes uur ’s avonds bruine schoenen aan of antwoordde je ‘graag gedaan’ in plaats van ‘geen dank’ op het ‘dank je’ van de ander, dan hoorde je duidelijk niet bij de elite. De old boys weerhielden jou in dat geval letterlijk met man en macht uit hun network. Nu heb je een social network waarvoor je moeite moet doen om er uit te blijven, en kan iedereen minister worden. Maar ja, hoe stemmen wij daarop ons onderwijs af? Als ik over een paar jaar, voor de tranche LC/LD, mijn waarde opnieuw wil laten testen, hoop ik daar een antwoord op te hebben.

a.jonkman@sanctamaria.nl

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.