• blad nr 9
  • 12-5-2012
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Luisteren is niet populair

Luistervaardigheid staat niet hoog aangeschreven in het basisonderwijs. Docenten trekken er maar weinig tijd voor uit.
Dat blijkt uit een peilingsonderzoek (PPON, 2007) onder leerlingen uit groep 4 tot en met 8. Eén op de vijf leerkrachten zegt niet of nauwelijks aandacht te besteden aan luistervaardigheid. De meeste leerkrachten trekken er twee tot vier lessen per maand voor uit van nog geen half uur. Ze laten hun leerlingen geen specifieke luisteroefeningen maken. Een derde maakt wel gebruik van luistertoetsen.
Halverwege de basisschool haalt minder dan de helft van de leerlingen een voldoende voor het begrijpen van een gesproken tekst. Aan het eind is dat wel iets verbeterd. In het speciaal onderwijs wordt slechts door een tiende van de leerlingen een voldoende gehaald.
De zwakste leerlingen zijn het minst luistervaardig. De zwakste leerlingen in groep 8 zitten bij luistervaardigheid op hetzelfde niveau als de beste leerlingen in groep 4.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.