- blad nr 9
- 12-5-2012
- auteur G. van der Mee
- Redactioneel
Luisteren is niet populair
Dat blijkt uit een peilingsonderzoek (PPON, 2007) onder leerlingen uit groep 4 tot en met 8. Eén op de vijf leerkrachten zegt niet of nauwelijks aandacht te besteden aan luistervaardigheid. De meeste leerkrachten trekken er twee tot vier lessen per maand voor uit van nog geen half uur. Ze laten hun leerlingen geen specifieke luisteroefeningen maken. Een derde maakt wel gebruik van luistertoetsen.
Halverwege de basisschool haalt minder dan de helft van de leerlingen een voldoende voor het begrijpen van een gesproken tekst. Aan het eind is dat wel iets verbeterd. In het speciaal onderwijs wordt slechts door een tiende van de leerlingen een voldoende gehaald.
De zwakste leerlingen zijn het minst luistervaardig. De zwakste leerlingen in groep 8 zitten bij luistervaardigheid op hetzelfde niveau als de beste leerlingen in groep 4.