- blad nr 20
- 16-12-2011
- auteur . Overige
- Juridische rubriek
Klachten van ouders
Hedwig vraagt zich af wat haar nu te wachten staat. Wat voor gevolg heeft het oordeel van de commissie over zo’n klacht eigenlijk? Is het mogelijk dat je een disciplinaire maatregel oploopt? Wat gebeurt er verder met zo’n klacht? Haar directeur weet het ook niet precies. Hedwig neemt contact op met de AOb.
Een juridisch medewerker van de bond verduidelijkt de zaak. Als iemand een klacht indient bij de Landelijke Klachtencommissie, wordt het schoolbestuur daarvan op de hoogte gebracht. Degene over wie geklaagd wordt, krijgt dat ook te horen en mag schriftelijk een verweer indienen. De klacht wordt daarna mondeling behandeld op een (besloten) zitting van de commissie waar iedereen zijn standpunt mag toelichten en eventueel getuigen kan laten horen. Daarna brengt de commissie doorgaans binnen vier werkweken schriftelijk advies uit aan het schoolbestuur. Ook klager en verweerder(s) ontvangen daarvan een afschrift.
In het advies geeft de commissie een gemotiveerd oordeel over de gegrondheid van de klacht en doet zij eventueel aanbevelingen aan het bevoegd gezag/instellingsbestuur. Dat beslist vervolgens of het oordeel van de klachtencommissie wordt gedeeld en of het de aanbevolen maatregelen overneemt.
Deze zaak liep goed af voor Hedwig. De klacht werd ongegrond verklaard, omdat niet bewezen kon worden dat Hedwig hardhandig jegens Femke had opgetreden. Wel gaf de klachtencommissie een advies aan de het schoolbestuur mee. Want de commissie constateerde dat de ouders van Femke al langere tijd ontevreden waren over de wijze waarop er met hun klachten is omgegaan door de school. De commissie adviseert de communicatie tussen ouders en de school te verbeteren, en dit soort zaken in een zo vroeg mogelijk stadium door middel van gesprekken voor beide partijen naar tevredenheid op te lossen.
Joost Aarts en Hadewey van der Kamp, juridische dienst AOb