• blad nr 20
  • 16-12-2011
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Laks wijst ‘doorstroomcode’ vmbo-havo af

Scholierencomité Laks en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) wijzen de ‘doorstroomcode’ die is opgesteld voor vmbo’ers die naar de havo willen, af. Opmerkelijk, want datzelfde Laks was betrokken bij de totstandkoming van de code.

Twee weken geleden berichtte het Onderwijsblad dat de VO-raad de extra eisen die veel havo’s aan vmbo-leerlingen stellen, door middel van een doorstroomcode wil inperken. Bij de totstandkoming van die code was samengewerkt met scholierencomité Laks. Een dikke week later kreeg het Onderwijsblad een persbericht binnen waarin het Laks samen met de VOO liet weten de code af te wijzen. Maar er was toch juist samengewerkt met de VO-raad? ‘Wij hebben inderdaad deelgenomen aan gesprekken over de code’, laat Laks-voorzitter Chanine Drijver per mail weten. ‘Wij hebben kritiek geuit op punten waarmee we het oneens waren. Wij hebben echter geen instemmingsrecht over de uiteindelijke code die aan de leden van de VO-raad werd voorgelegd. De VO-raad heeft veel van onze adviezen naast zich neergelegd en de code uiteindelijk zelfs aangescherpt waar wij liever een verzachting van de code zagen.’
In de code stelt de VO-raad een 6,8 als gemiddeld slaagcijfer verplicht aan leerlingen die voor een natuurprofiel op de havo kiezen. Wie een maatschappijprofiel kiest, mag gemiddeld niet lager dan 6,5 hebben. Bovendien kunnen scholen extra aanvullende eisen stellen, zoals een motivatie en een advies van de vmbo-school. Volgens Drijver wordt hiermee het streven om uniforme en duidelijke eisen te stellen onderuitgehaald.
Het Laks en de VOO wijzen erop dat havo-scholen huiverig zijn voor vmbo’ers omdat er in de slagingspercentages die de inspectie bekijkt, geen onderscheid wordt gemaakt tussen examenkandidaten die van het vmbo komen en kandidaten die van begin af aan op de havo zaten. Omdat havo’s bang zijn door de inspectie afgerekend te worden op een dalend slagingspercentage, nemen ze liever geen vmbo-leerlingen aan. Het toetsingskader van de Onderwijsinspectie zou dus moeten worden aangepast, vinden Laks en VOO. Scholen die leerlingen kansen bieden, moeten beloond worden, in plaats van afgestraft.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.