• blad nr 16
  • 15-10-2011
  • auteur . Overige 
  • Nieuwsoverzicht

 

Nieuwsoverzicht


Steeds meer vrouwen hebben een hoge functie in het onderwijs. Op basisscholen is nu ruim een op de drie directeuren (37 procent) een vrouw. Vijf jaar geleden was dat nog een kwart. Het aantal vrouwelijke adjunct-directeuren nam in dezelfde periode toe van 45 naar 57 procent, schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs in een woensdag gepubliceerde nota over werken in het onderwijs.

 AD/Algemeen Dagblad, 10 oktober



{citaatje}

“We weten dat jonge sporters, musici en dansers keihard moeten werken om een hoog niveau te halen. Op scholen is dat besef er vaak niet of nauwelijks. De gedachte is eerder: als je heel hard moet werken, dan ben je niet goed. Kinderen met academische talenten worden op school vaak nauwelijks uitgedaagd.”

Onderwijspsycholoog Rena Subotnik, in NRC Handelsblad, 8 oktober



De Onderwijsinspectie wil niet meer dat middelbare scholen gezakte vwo-leerlingen alsnog een havodiploma geven. Aanleiding hiertoe is een actie van het Hogeland College in het Groningse Warffum dat deze zomer zeven gezakte atheneumscholieren een havodiploma gaf. Desondanks wil de achttienjarige Joyce Leussink uit Almelo nu ook met terugwerkende kracht een havodiploma. De scholier van de rooms-katholieke scholengemeenschap St.-Canisius zakte afgelopen zomer voor haar vwo-diploma maar wil nu net als de Groningse leerlingen een havodiploma afdwingen.

 De Telegraaf, 6 oktober



Het ministerie van Onderwijs is bereid wet- en regelgeving aan te passen om twee scholen van verschillende identiteiten te laten fuseren. Straks mogen scholen bij een fusie hun zogeheten brin-nummer behouden. Zo kunnen ze makkelijker weer een aparte school stichten. Nu stranden fusies vaak, omdat de nieuwe school moet worden ondergebracht bij een van de betrokken besturen.

 Leeuwarder Courant, 5 oktober



De strijd om de bruidsschat bij de verzelfstandiging van het basisonderwijs op Schouwen-Duiveland is nog niet gestreden. De christelijke partijen in de gemeenteraad willen dat B&W alsnog 180 duizend euro overmaken op rekening van Radar, het bestuur van de bijzondere scholen. Bij de verzelfstandiging in 2006 kregen beide schoolbesturen een flinke zak geld mee, de zogenoemde bruidsschat. Het openbaar onderwijs (Obase) meende recht te hebben op meer en kreeg dat ook. Radar tekende bezwaar aan tegen het besluit om dat geld uitsluitend aan Obase te geven. Afgelopen zomer stelde de Bezwarencommissie Radar in het gelijk. B&W handelden in strijd met de wet door de extra vergoeding alleen aan Obase uit te keren. Toen het advies in de gemeenteraad werd gemeld, kon dat op instemming rekenen van ChristenUnie, CDA en SGP. Die tevredenheid sloeg echter om in verbazing toen B&W meldden het advies terzijde te leggen.

 Provinciale Zeeuwse Courant, 5 oktober



{citaatje}

“Op televisie zag ik een reportage over een school in Afrika: heel grote klassen, iedereen doodstil. Gretig. Daar is onderwijs luxe, hier is het vanzelfsprekend.”

Leraar van het jaar in het mbo Susanne Winnubst, in nrc.next, 5 oktober



{getal}

35.000

Dat bedrag in euro’s kostte het afscheidsfeestje van collegevoorzitter Heimen van Andel bij mbo-kolos Roc Aventus. De VVD in de Tweede Kamer is verbijsterd over deze vermeende besteding van onderwijsgeld.

 AD/Amersfoortse Courant, 3 oktober



De Afghaanse asielzoeker Feros Sultani (12) eist op 11 oktober in een kort geding voor de rechtbank in Groningen dat de RSG Ter Apel hem weer toelaat tot de school. Feros werd begin deze maand van school gestuurd, nadat de RSG hem eerst wel had toegelaten tot de havo-brugklas. Feros werd uit de les gehaald en kreeg te verstaan dat hij voortaan naar school moet in het schooltje op het vertrekcentrum in Ter Apel. Feros is daar niet blij mee. Het nieuwe schooltje is veel kleiner dan de scholengemeenschap. Het onderwijs is er minder uitgebreid. Bovendien mist hij zijn vrienden.

 Dagblad van het Noorden, 1 oktober



 


Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.