• blad nr 16
  • 15-10-2011
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Doorstroom hogere salarisschalen gaat traag


Vooral het mbo en basisonderwijs lopen achter bij het doorvoeren van de functiemix: het plaatsen van meer leraren in een hogere salarisschaal. Dat zegt het ministerie van Onderwijs in de nota Werken in het onderwijs 2012, die tegelijk met de onderwijsbegroting verscheen.



Het ministerie realiseert zich dat de gebruikte cijfers uit maart stammen en hoopt dat scholen met de start van het nieuwe schooljaar alsnog veel docenten hebben laten doorstromen naar een hogere schaal.



Vooral in het mbo is de achterstand groot, maar door specifieke afspraken per instelling te maken hoopt het ministerie dat in augustus veel leraren een hogere schaal hebben gekregen.



Het basisonderwijs moet het aantal leraren in LB nog verdubbelen. Buiten de Randstad hebben scholen voor voortgezet onderwijs de doelstellingen bijna gehaald. In de Randstad zijn veel leraren doorgegroeid van LB naar LC, maar valt er nog een gat van 10 procent met de doelstellingen.



De AOb benadrukt dat scholen hun doelstelling voor dit jaar moeten halen, anders zou het kunnen dat zij geen geld krijgen om de volgende stappen te financieren.



Halen scholen doelstelling functiemix?



[V= groen vinkje X=rood kruisje]



 



                        Stand maart 2011  Doel 2011   Doel 2014



bao  LB                 7,6%  X                16%         40%        

bao  LC                 0,1%  X                1%          2%



vo Randstad LC          35%   X                45%         55%



vo Randstad LD          18,5% V                 19%         29%



vo rest LC        20,8% V                 19%         27%



vo rest LD        18,8% V                 19%         27%



  


Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.