• blad nr 11
  • 11-6-2011
  • auteur . Overige 
  • Achter de schermen

 

Onderwijsassistent

Creatieveling

Naam
Nicolien Roelofs (48)

Beroep
Onderwijsassistent bij Praktijkonderwijs Almere

Achtergrond
Begon haar carrière na de lerarenopleiding Duits en handvaardigheid als docent handvaardigheid. Behaalde vervolgens haar eerstegraads bevoegdheid beeldende vorming. Zette een kunstuitleen op en werkte daarna voor een nautisch evenementenbureau. Het onderwijs bleef lonken. Dus begon Nicolien ruim een jaar geleden als onderwijsassistent. Helaas wordt haar contract per 1 augustus beëindigd. Met dank aan de bezuinigingen.

Taken
Werkt voor de afdeling ‘breed’ met kinderen die extra aandacht nodig hebben. Ze leert ze omgaan met geld, zelf reizen, klokkijken: waar leerlingen maar behoefte aan hebben. Heeft daarnaast een ‘winkelstage’ en een ‘tostistage’ opgezet.

Staat bekend
“Als een serieus en nauwgezet iemand. Ik werk in een jong team. Omdat ik ook een eerstegraads bevoegdheid heb, moet ik regelmatig uitleggen waarom ik hier als assistent werk. Maar het was een heel bewuste keuze. Ik wilde ergens werken waar ik echt iets zinvols kan doen. Hier kan ik mijn creativiteit ook kwijt. Ik ben visueel ingesteld en dat is waar deze leerlingen behoefte aan hebben. Zo heb ik aan de hand van foto’s een soort draaiboek gemaakt hoe je tosti’s maakt.”

Haar baan
“Aan de buitenkant zie je niet dat er iets aan de hand is met deze leerlingen. Maar als je een-op-een met ze werkt, kom je in een andere wereld terecht. Dat is wennen. Ik heb geleerd kleine stappen te maken.”

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.