- blad nr 10
- 28-5-2011
- auteur . Lachesis
- Column
Deuken
Het valt niet mee om sommige leerlingen te leren naar hun eigen gedrag te kijken in plaats van naar de reactie van hun leerkracht. Maar erger dan de deuken in mijn hoofd zijn de deuken in mijn ziel. Zo betrap ik Jonathan op gesjoemel bij het nakijken van zijn rekenles. De triomfantelijke krullen in zijn schrift springen zo in het oog dat ik argwaan krijg. Al snel blijkt dat hij tien fouten goed heeft gerekend. Sjoemelen bij het nakijken is een misdaad van formaat. Het gaat immers om mooie zaken als vertrouwen, eerlijkheid en het besparen van veel nakijktijd voor leerkrachten. Het komt Jonathan op binnenblijven in de pauze en een ferme toespraak te staan. Een toespraak waarin ik gebruikmaak van de pedagogische voltreffer: je zou je moeten schamen!
Op de contactavond spreekt de moeder van Jonathan mij aan over dit voorval. Even ben ik in mijn nopjes met dit onderwerp. Wat is er mooier dan samen met ouders de karaktervorming van kinderen ter hand te nemen? Het blijkt echter al snel dat zij het niet over het karakter van Jonathan heeft maar over het mijne en wel over een iets te hardvochtig kantje hieraan. Jonathan is een gevoelig jongetje, licht moeder toe, hij is nogal geschrokken van het feit dat jij vindt dat hij zich moet schamen. Ik heb liever dat je hem door middel van empowerment leert inzien dat hij sommige dingen beter anders kan doen in zijn leven. Je moet hem positief benaderen, dat doe ik ook. Ik laat een betekenisvolle stilte vallen en denk: u zou zich nog meer moeten schamen dan uw zoon, mevrouw. Dan start ik een ferm verweer. Ik empower mijzelf tot indrukwekkende proporties. Vanzelfsprekend geheel ten behoeve van de onbedorven ziel van Jonathan.