• blad nr 10
  • 28-5-2011
  • auteur S. Ridder 
  • Mijn leerling & ik

 

Sid & Elvira

“Of ik een hele klas met jongens als Sid zou willen? Pff…, dat zou wel een hele uitdaging zijn.” Toch is Elvira Dentenier maar wat blij met Sid van Wijk in haar groep. “Hij zorgt voor meer binding en drive in de groep.”

Sid van Wijk is met zijn 22 jaar een van de ouderen in het eerste jaar technische bedrijfskunde van de Hogeschool van Amsterdam. Toch is zijn leeftijd niet het enige waardoor de rest van de groep graag een beetje tegen hem aan leunt. Elvira is zijn mentor en tevens coördinator eerstejaars. “Je ziet vaak dat studenten vooral komen ‘halen’. Ze komen op je les, maken hun opdrachten, halen hun tentamens en hun diploma en zijn weer vertrokken. Sid komt, maar komt dan ook voor de volle honderd procent. En hij ‘brengt’ ook. Door zijn positieve inbreng en motivatie komt er meer leven in de klas, hij is echt bindend. Hij neemt als het ware de anderen op sleeptouw. En hij geeft goede feedback aan de docenten. Ja, en als je dan zo veel krijgt van een klas, ben je ook geneigd om meer te geven. Dan loop je net een stapje harder.”

Vertrouwd
Sid voelt zich als een vis in het water bij technische bedrijfskunde. “Ik kom heel graag hier, ook als er geen lessen zijn. Soms wel tot een uur tien ’s avonds.” Wat Sid betreft speelt Elvira hier een belangrijke rol in. Dat werd pas goed duidelijk in het persoonlijk gesprek na het eerste blok. Sid: “De mentor van mijn mbo-opleiding wist tijdens de diploma-uitreiking nog niet eens mijn naam. Bij Elvira was dat wel anders. In dat gesprek heb ik haar ook dingen verteld over mijn thuissituatie die ik nog aan niemand had verteld. Het voelde heel vertrouwd. De eerste maanden heb ik me nog wel eens afgevraagd of deze studie wel de juiste voor me was. Maar nu weet ik zeker dat ik hier blijf.”
Sid is zich ervan bewust dat een deel van zijn motivatie komt doordat hij zich zo thuis voelt. Hij weet ook dat dat gevoel niet voldoende is om een studie te voltooien. Elvira erkent eveneens het gevaar, maar het is iets waar ze het al over gehad hebben. “Zolang de student weet dat het speelt en het kan benoemen, vind ik het niet erg. Bovendien zie ik dat Sid de stof heel makkelijk tot zich neemt. Hij hoort hier.”

World of Warcraft
Naast zijn studie is Sid druk met sport, werk en de opleidingscommissie. Maar niet zo heel lang geleden bracht hij heel wat uren gamend door. “Ik heb jarenlang vele uren per dag games gespeeld, soms zelfs hele weekends. Het liefst met vrienden op ‘World of Warcraft’. Dan namen ze hun laptop mee en bivakkeerden het hele weekend bij mij. Het was mijn sociale leven.” Opeens wist hij dat het genoeg was. “Ik heb geen spijt van die tijd, hoor. Ik heb er heel veel van geleerd, strategisch denken bijvoorbeeld. Maar ik zag in dat het gewoon een manier was om de tijd te vullen. En ik wilde mijn tijd anders gebruiken. Ik ben eerst heel veel gaan sporten. Ook weer zo veel mogelijk. Ik ben namelijk heel competitief ingesteld. Voor mij is het alles of niets. Ik haal mijn levels nu in de sport: iedere keer iets meer gewicht, net iets harder op dat apparaat.”
Het vele trainen is aan zijn lijf te zien. Sid ziet er sterk uit: zijn schouders zijn gespierd, zijn ogen staan goed.
Tot voor kort gaf Sid nog presentaties over gamen voor leerplichtambtenaren, docenten en mediacoaches. “Maar ik ben gestopt met die presentaties. De toehoorders in de zaal zagen vaak alleen het negatieve. Dan kreeg ik het stempel ‘verslaafd’ al opgeplakt, alsof ik een slachtoffer was. Dit betekende dat er minder aandacht was voor mijn boodschap. Ik denk namelijk dat mensen in het onderwijs – en misschien wel alle volwassenen - heel veel te leren hebben over hoe jongeren van nu met computers, internet en gaming omgaan. Het is zo’n wezenlijk onderdeel van hoe jongeren leven, daar moet je aandacht voor hebben.”

Eigen bedrijf
Elvira zag al snel dat Sid uitzonderlijk handig is met de nieuwe media. “Ik vind het belangrijk dat er extra aandacht is voor mensen die heel goed zijn, zodat ook zij boven zichzelf uit kunnen stijgen. Daarom heb ik Sid gevraagd voor de opleidingscommissie, omdat hij serieus en betrokken is en een goede kijk heeft op onderwijs. En we kunnen natuurlijk goed gebruikmaken van zijn vaardigheid met sociale media, want daar moeten we als opleiding nog wel wat mee. Bovendien krijgt hij zo de kans om zich breder te ontwikkelen.”
Met die ontwikkeling zit het wel goed. Als de twee gevraagd wordt om in de toekomst te kijken, blijken ze hetzelfde toekomstbeeld te hebben. De studie wordt afgemaakt, maar nog voordat het diploma wordt uitgereikt, is Sid directeur. Van zijn eigen bedrijf.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.