- blad nr 10
- 28-5-2011
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Conciërge wil meer waardering
Het onderzoek Loopbaanwensen en loopbaanmogelijkheden voor ondersteunend personeel in het voortgezet onderwijs werd uitgevoerd onder bijna 1400 ondersteuners en ruim 200 schooldirecteuren. Ondersteuners geven aan graag te werken in het middelbaar onderwijs. Maar zij voelen zich ondergewaardeerd.
Hoewel een vijfde van het personeel in het voortgezet onderwijs uit ondersteuners bestaat – van conciërge tot technisch onderwijsassistent – ligt in het personeelsbeleid de nadruk op leraren. Niet alle ondersteuners krijgen functioneringsgesprekken. Naar mogelijke loopbaanwensen wordt vaak niet gevraagd. Slechts een beperkt deel heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan. Kleine scholen besteden meer aandacht aan ondersteunend personeel dan grote.
Bijna de helft van de ondersteuners heeft carrièrewensen binnen de school, maar de mogelijkheden zijn gering. Organisatie- en beheerspersoneel kan alleen doorgroeien door leiding te geven. Voor onderwijsassistenten is leraar worden de meest logische carrièrestap. Een derde van de assistenten wil dit ook. Vandaar dat het SBO scholen aanraadt de mogelijkheid leraren te werven onder de ondersteuners actiever te benutten.