• blad nr 10
  • 28-5-2011
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Geen enorme misstanden in hbo

Een groepje hbo-docenten is de ‘hysterische’ kritiek op het hbo zat. “Wij zijn trots op wat wij doen, dan is het heel vervelend als er zo negatief over je geschreven wordt.”

“Die enorme misstanden in het hbo zijn nergens aangetoond”, zegt Willem-Jan van Gendt. Hij is een van de initiatiefnemers van de vereniging van kritische hbo-docenten Veki. Zelf werkt hij als docent taalbeheersing op de Juridische Hogeschool in Tilburg en Den Bosch. Samen met een groepje andere docenten was hij de ‘hysterische kritiek in de media’ zat.
Is er dan niets aan de hand in het hbo?
“Er ligt een rapport van inspectie waarin vier alternatieve afstudeertrajecten worden afgekeurd. Inspectie schrijft zelf dat dit niets zegt over de rest van de opleidingen.” Op de website van de vereniging staat dat de hysterie al een tijdje aan de gang is, waardoor heel veel studenten nu het gevoel hebben dat hun diploma minder waard is. De maatregelen van de staatssecretaris vinden ze voorbarig.
Wat moet er dan wel gebeuren?
“In plaats van nu direct met maatregelen te komen, moet er eerst onderzocht worden wat er dan wel aan de hand is. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld een nadeel dat docenten het onderwijs wat zij geven ook moeten beoordelen. Zijlstra wil nu dat elke docent een master heeft. Op zichzelf is daar niets mis mee, maar wie heeft daar om gevraagd? Is er onderzoek waaruit blijkt dat dit de kwaliteit omhoog brengt? Ik vind het goed dat alle docenten heel secuur kijken naar de resultaten van hun werk. Dan moet je dus eerst afspreken wat je onder kwaliteit verstaat. Wij zijn trots op wat wij doen, dan is het natuurlijk heel vervelend als er aldoor zo negatief over je geschreven wordt.”
Heeft u veel reacties gehad?
“Ja, op onze website, maar ook individuele mails van docenten. Het gaat natuurlijk niet om ons, maar wij merken dat mensen het prettig vinden een discussieplatform te hebben waar genuanceerd over dit onderwerp gesproken wordt.”

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.