- blad nr 10
- 28-5-2011
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Excellentie wil excellentie
Treurig dat de plannen voor prestatiebeloning worden doorgezet en zeker de manier waarop. Er komen eerst experimenten waarbij het Centraal Planbureau wordt betrokken. Juist dat CPB is doof voor kritiek op dat punt en noemt prestatiebeloning al jaren ‘een kansrijke investering’. In dit Onderwijsblad wordt uit de panelenquête nogmaals duidelijk dat het onderwijs niet op deze vermeende innovatie zit te wachten.
Maar voor haar hoofdboodschap – het onderwijs moet beter – krijgt de minister wel de handen op elkaar. Acht van de tien ondervraagden wil ook die kant op. Toch krijgt zij het rapportcijfer 4 en het onderwijsbeleid een 3,7. Verrassend. Alles wijst er op dat die lage scores – de allerlaagste rapportcijfers ooit – niets te maken hebben met de ideologische koers die dit kabinet vaart, maar met de omstandigheden waaronder die ‘ambitieuze leercultuur’ vormgegeven moet worden. Driehonderd miljoen bezuinigingen op passend onderwijs, prestatiebeloning die niemand wil, de nullijn voor de onderwijssalarissen.
Onderwijspersoneel wil graag een excellent onderwijsbeleid, horen daar wel mooie woorden over, maar zien dat niet in de daden terug.