• blad nr 6
  • 26-3-2011
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Stampen helpt bij rekenen

Optellen en aftrekken tot 20, plus de tafels. Op alle scholen wordt dit veel geoefend en dat helpt, zegt de Onderwijsinspectie.

Volgens het inspectieonderzoek Automatiseren bij rekenen-wiskunde besteden alle scholen voldoende aandacht aan het van buiten leren van optellen en aftrekken tot 20, plus de tafels. Ongeveer driekwart van de scholen is elke dag tien minuten aan het ‘stampen’. In 2007 werd vastgesteld dat er op sommige scholen te weinig aandacht was voor het ‘automatiseren’, dus uit het hoofd leren van bepaalde basisvaardigheden bij rekenen. Dan gaat het om sommetjes als 30 + 26 = 56 of tellen tot 100, of de tafels tot 20. Volgens de inspectie is er een duidelijk verband tussen goed kunnen automatiseren en goede resultaten bij rekenen en wiskunde. Omdat er de laatste jaren veel meer aandacht was voor deze basisvaardigheden en de verbetering van het rekenonderwijs is de lestijd hiervoor ook toegenomen. Scholen met goede rekenresultaten blijken ook vaker afspraken te maken over het hoofdrekenen dan scholen met slechte rekenresultaten. Sinds 2007 laten meer scholen hun docenten nascholen voor dit vak. Toch heeft nog 30 procent van de scholen in de afgelopen drie jaar niets aan nascholing gedaan. De Onderwijsinspectie verwacht dat de rekenresultaten ook omhoog zullen gaan door de referentieniveaus. Daarmee wordt bepaald wat leerlingen moeten kennen en kunnen op verschillende momenten in hun onderwijsloopbaan.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.