• blad nr 20
  • 11-12-2010
  • auteur D. Hollander 
  • Het team

 

Het laatste team

Van nummer 18 van 2006 tot dit laatste nummer van 2010 stond in het Onderwijsblad een paginagrote foto van een schoolteam. Teams konden zich ervoor aanmelden. Dat ging eerst aarzelend, maar al gauw kwam de stroom op gang. 89 teams hebben met hun foto in het Onderwijsblad gestaan, van twee mensen tot hele volksstammen. De vaste fotograaf van de rubriek was Rob Niemantsverdriet. Slechts één keer van de 89 moest hij door overmacht verstek laten gaan.

Wat was het leukst, wat het ergst van die 88?
“Ik ben er met enige schroom aan begonnen. Groepsfoto’s zijn een fotografisch cliché: een kluitje mensen, zonder compositie of vorm, mensen gaan gelijk in voetbalopstelling staan. De uitdaging was er iets bijzonders van te maken, in de toch korte tijd die je hebt, meestal tijdens een pauze. Liefst verrassend, zo Felliniaans (Fellini was een Italiaanse filmregisseur, red.) mogelijk, met een verwijzing naar het karakter van de school. Een aardig voorbeeld waren de juffen van die ‘hééél gezellige’ school in Zoetermeer die allemaal gelijk een taartje naar binnen schuiven.” (het Onderwijsblad 21, 2006)
“Soms was het ernstig saai, soms heel verrassend. En dat zit hem vaak in dingen die je niet tevoren kunt verzinnen. Dat er iemand een prachtig rood jasje aanheeft in een sneeuwlandschap... geweldig! Dat was bij de fierljeppers in Friesland (nummer 3, 2010). Of dat mozaïekbankje op een heuvel in Beerta (nummer 18, 2010), prachtig! Het ergst was een saai team in Utrecht. Toen de laatste van de groep eindelijk arriveerde, riep de eerste uit: ‘Ik heb nog vijf minuten, dan moet ik mijn trein halen’. Mensen denken vaak dat het een kwestie is van klikkerdeklik, voor mij was een half uur het minimum. Ik heb spijt dat ik die foto toen heb gemaakt, had ik niet moeten doen, een dieptepunt in de serie. Maar ja, de deadline, hè!”

Kleine schooltjes
Je hebt het hele land doorgereisd. Vooral naar allerlei vlekken op het platteland. Heb je enig idee waarom juist die teams zich opgaven?
“De sfeer op die plattelandsscholen is vaak meer relaxed dan in de Randstad. Kleine schooltjes, kleine teams - ik denk dat zij zich ook meer team voelen, een sterkere teamgeest hebben. Trotser zijn op hun school. En voor hen is het misschien ook spannender om aandacht te krijgen in een landelijk medium.”
Leuk aan de serie was dat je een doorsnee kreeg te zien van het onderwijzend personeel. Het viel op dat al die teams er zo netjes, fatsoenlijk, misschien zelfs braaf uitzagen. Of heeft ook dat iets te maken met de overdosis aan kleine scholen op het platteland?
“Valt wel mee, toch? De creativiteit die ik aantrof, wisselde sterk. Ik had een team in Amsterdam dat zelf geen enkel idee had en waar de saaiheid van afdroop, en ik heb in de provincie vrolijke ontmoetingen gehad. Altijd heel onvoorspelbaar.”
“In de loop van het project heb ik dan ook mijn werkwijze aangepast. In het begin probeerde ik het beeld van tevoren te bedenken, heel conceptueel, associërend op de naam van een school, of op de weinige informatie die ik had. Soms had ik eerst overleg. Dan kwam ik bij die school en was ineens alles anders. Getroffen door een fraaie ruimte, grappige mensen of mooi licht in het weiland. Gaandeweg ben ik meer met een open mind naar die scholen gegaan om me te laten verrassen. Dat is een heel leuk proces, je laten verrassen en dan razendsnel improviseren.”
“Maar uiteindelijk wil iedereen die op de foto gaat er goed uitzien. Het kost moeite om ze uit de plooi te trekken en te verleiden om iets geks, iets bijzonders te doen. En ik vind het toch dapper van al die mensen. Ik geef het je te doen, je door mij op de foto laten zetten voor het hele onderwijsland!”

Na 88 teams vond Rob Niemantsverdriet het wel even genoeg. De redactie ook. Daarom in dit nummer de laatste aflevering van een bijzondere rubriek.

Dit bericht delen:

© 2020 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.