• blad nr 8
  • 24-4-2010
  • auteur . Overige 
  • Nieuwsoverzicht

 

Nieuwsoverzicht

Gisteren is het startsein gegeven voor een campagne onder de naam ‘School ex 2010’. Hiermee wordt voor de tweede keer geprobeerd om mbo’ers langer in het onderwijs te houden en zo jeugdwerkloosheid tegen te gaan. Langer op school blijven is volgens gisteren openbaar gemaakte cijfers van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt uiterst verstandig omdat blijkt dat ruim 13 procent van alle mbo-gediplomeerden in november van het afgelopen jaar werkloos bleek. In 2007 lag dit percentage nog op 9 procent terwijl het doorleerprogramma er toen nog niet was.
De Telegraaf, 13 april

{citaatje}
“Sommige kinderen zijn enorm geholpen met de diagnose adhd en met medicijnen. Ik wil het probleem zeker niet bagatelliseren. De psychiatrie kan voor deze ouders een redding zijn. Mijn probleem is dat ook lastig, maar volkomen normaal kindgedrag steeds vaker het label van een psychiatrische ziekte krijgt.”
Psycholoog Laura Batstra, in Trouw, 14 april

Meer aandacht voor gezondheid op basisscholen zorgt voor ‘gezonder gedrag, betere schoolprestaties en minder vroegtijdige schoolverlaters’. Dat stelden het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de brancheorganisatie voor het primair onderwijs PO-raad gisteren bij de aanbieding van de handleiding Gezonde School aan minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin). Voor de handleiding is onderzoek gedaan door het RIVM en TNO. Hieruit blijkt dat aandacht voor gezondheid structureel moet zijn en niet alleen een keertje in een les moet worden aangeboden. Ook zijn aanpassingen van het schoolgebouw en de omgeving nodig. Schoolpleinen moeten bijvoorbeeld zo worden ingericht dat ze uitnodigen tot bewegen en in klaslokalen moet voldoende frisse lucht aanwezig zijn.
De Stentor, 15 april

{cijfer}
40 duizend
Van de ruim 200 duizend leerlingen kijken dik 40 duizend deelnemers vol vrees aan tegen de schriftelijke examens die over een maand beginnen. Dat komt voort uit onderzoek van de website faalangst.nl. Normaal gesproken kampt één op de tien leerlingen in een ‘gewone’ klas met faalangst, maar dit blijkt te verdubbelen in de examenklas. De zenuwen beheersen het leven van de eindexamenkandidaten zo erg, dat ze negatieve invloed hebben op de resultaten. Eén van de meest genoemde stressfactoren is de druk om het goed te willen doen voor de ouders. Ook geven veel leerlingen aan dat docenten doen alsof eindexamenvrees niet bestaat.
De Telegraaf, 16 april

Zelf bepalen hoe je de les indeelt, een bijzondere band met je leerlingen opbouwen en hun de liefde voor je vakgebied bijbrengen - daar doen docenten het voor, blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau onder docenten op middelbare scholen.
Trouw, 17 april

Op openbare basisscholen in Slotervaart met overwegend moslimleerlingen bestaat grote behoefte aan islamlessen. Dit blijkt uit een enquête door de Vrije Universiteit Amsterdam, waar de deelraad van Slotervaart om had gevraagd. Van de moslimouders met kinderen op Ru Paré, de Einsteinschool, de Huizingaschool en de Louis Bouwmeesterschool is 90 procent voorstander van islamlessen buiten de reguliere schooltijd. Op deze scholen zijn vrijwel alle leerlingen moslim. Circa driekwart van de voorstanders vindt dat dit onderwijs ook aandacht moet besteden aan andere religies en levensbeschouwingen.
Het Parool, 17 april

Scholieren zijn enthousiast over de zogeheten maatschappelijke stage. Dat is een stage waarin ze door onbetaald vrijwilligerswerk te doen kennismaken met het dragen van verantwoordelijkheid voor maatschappelijke belangen. De Nationale Jeugdraad had onder bijna achthonderd middelbare scholieren gepeild wat ze vinden van de stage. Leerlingen vinden dat ze goed worden begeleid en noemen de stage zinvol.
De Volkskrant, 17 april

{citaatje}
“Als je voor de klas gaat staan met een air van ‘kijk mij perfect zijn’ dan werkt dat niet. Dan zakken studenten achterover en denken ‘zo goed als jij kan ik het nooit’. Dan stopt de identificatie en die is belangrijk. Het is net als in een film: als je je met geen mogelijkheid kunt identificeren met de acteurs, dan haak je af.”
Edith Roefs, docent bij de Christelijke Hogeschool Windesheim, in De Stentor, 19 april

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.