• blad nr 8
  • 24-4-2010
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Goede band met directie beïnvloedt promotiekans

Met de invoering van de functiemix hebben niet alle leraren evenveel kans op promotie, vrezen docenten. Een goede relatie met de directie zou de kansen aanzienlijk verhogen. Onzin, zeggen directies en leraren die promotie hebben gekregen.

Het onderwijs is redelijk bekend met de functiemix die de doorstroom naar hogere salarisschalen op gang moet brengen. Het ministerie van Onderwijs vroeg SEO Economisch Onderzoek te bekijken welke leraren doorstromen naar hogere schalen en welke criteria daarbij worden gehanteerd.
Uit een rapport waarin SEO zijn eerste bevindingen optekent, blijkt dat vrijwel alle schooldirecteuren op de hoogte zijn van de (toekomstige) veranderingen. Leden van medezeggenschapsraden zijn ook redelijk goed geïnformeerd. Van de leraren kent ruim de helft de functiemix. In het voortgezet onderwijs is de bekendheid het grootst. Niet verwonderlijk, want middelbare scholen in de Randstad hebben als eerste geld ontvangen voor de functiemix. De overige scholen voor voortgezet onderwijs volgden begin 2010 en de basisscholen vanaf augustus 2010.
Een derde van de leraren is het niet eens met de stelling dat alle leraren een eerlijke kans op schaalpromotie hebben. Veel leraren geven aan dat ‘een goede relatie met de directie’ een belangrijke rol speelt bij promotie. Directieleden en leraren die promotie hebben gekregen, vinden daarentegen dat promoties op hun school wel eerlijk verlopen.
Het onderzoek laat zien dat leraren in alle sectoren duidelijke promotiecriteria op prijs stellen. Leraren op scholen die al over promotiecriteria beschikken, vinden twee keer zo vaak dat alle leraren een eerlijke kans op schaalpromotie hebben als leraren op scholen zonder criteria.

Zie pagina 12 en 13 voor een uitgebreid artikel over de invoering van de functiemix in het basisonderwijs.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.