• blad nr 8
  • 24-4-2010
  • auteur E. Went 
  • Uit de hogeschoolpers

 

Uit de hogeschoolpers

Boeiende vraag
Wat kan sport voor het onderwijs betekenen? In hoeverre kan bewegen bijvoorbeeld bijdragen aan taal- en rekenachterstanden? Marjan Freriks, domeinvoorzitter onderwijs en opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam vindt dat ‘een boeiende vraag’. “Werk je dit soort achterstanden weg met louter remedial activiteiten of kunnen ook sport en bewegen daar een nuttige rol bij spelen? Uit onderzoek blijkt dat kinderen na een lichamelijke inspanning succesvoller met rekenen en taal verdergaan.” Zij ziet daarnaast veel in ‘een verbinding tussen school en wijk’. “En sport is daarbij een prachtig middel.” * Havana 28

Onderzoek naar uitval
Brian Godor van het Leer- en innovatiecentrum van Avans is bezig met een promotieonderzoek naar de uitval van voltijdstudenten. Onderdeel van dat onderzoek is of studenten die uitvallen wel voldoende gewezen worden op andere, alternatieve opleidingen bij Avans? “Want waarom zou een student die stopt met zijn opleiding management, economie en recht naar een pabo van Fontys gaan? Wordt zo’n student dan verteld dat Avans ook een pabo heeft?” Godor is van mening dat er hier nog heel wat winst te behalen is. * Punt 09

Vertrouwen is weg
De student krijgt te weinig inspirerend onderwijs van docenten. Dat schrijft Harry van Stratum in Sax. De reden? “Het vertrouwen tussen het management van hogescholen en de docenten is weg. Met als gevolg strakke sturing op output, verantwoording en een cultuur waarin iedereen elkaar keihard afrekent.” Deze cultuur heeft ertoe geleid dat docenten worden beperkt in hun vrijheid en behandeld worden als een radertje in de machine die onderwijs heet, stelt hij. “In feite is de docent het vakmanschap afgenomen met als effect dat de student geen of in elk geval te weinig inspirerend onderwijs krijgt.” * Sax 8

Buren kopiëren
Karl Dittrich van de Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie moet wel eens lachen om alle intentieverklaringen, mission statements en strategienota’s van universiteiten en hogescholen. “Iedereen wil excellent onderwijs en onderzoek in een internationale omgeving aanbieden.” Volgens hem zijn er geen slechte opleidingen meer in Nederland (“De ergste wrakken hebben we van de weg gehaald”), maar ook nauwelijks excellente opleidingen. “Instellingen willen allemaal het succes van de buren kopiëren en lijken daardoor te veel op elkaar.” * www.profielen.hro

Onverminderd gelukkig
Zelfvertrouwen is werkelijk helemaal nergens goed voor. Je wordt er alleen gelukkiger van, beweert psycholoog Ad Bergsma. Hij promoveert aan de Erasmus Universiteit op een proefschrift over geluk. Zijn stelling: “Mensen met zelfvertrouwen maken vaak meer en grotere fouten dan mensen met weinig zelfvertrouwen.” Hun zelfvertrouwen kan dus tot rampen leiden, maar ze zitten er niet mee, concludeert hij: “Ze zijn, zo blijkt uit gelukstesten, onverminderd gelukkig.” * HanzeMag 14

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.