- blad nr 8
- 24-4-2010
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Scholen kunnen beter, stelt inspectie
Meer toetsen
Slechts een derde van de basisscholen werkt opbrengstgericht bij taal en rekenen. Op die scholen wordt aan de hand van toetsen steeds geëvalueerd hoe de lees- en rekenprestaties van kinderen verder omhoog kunnen. De onderwijsinspectie is in het Onderwijsverslag verbaasd dat niet meer scholen die aanpak kiezen, vooral omdat achterstandsscholen baat hebben met deze methode. Te vaak leggen volgens de inspecteurs zwakke en zeer zwakke scholen de oorzaak van het lage prestatieniveau bij de kinderen, zonder zelf goed na te denken hoe het onderwijs beter kan. Op de pabo wordt het opbrengstgericht werken ook nauwelijks aan de orde gesteld. De inspectie wil graag dat scholen vaker toetsen.
Onbevoegden
In het mbo wordt een op de tien lessen gegeven door onderwijsondersteuners. De helft daarvan heeft geen bevoegdheid en geen enkele pedagogisch didactische aantekening. In noodgevallen kan de inspectie dat billijken, maar de inspectie noemt onbevoegd lesgeven in het Onderwijsverslag al met al een ‘onwenselijke situatie’ die scholen moeten beperken.
In het voortgezet onderwijs komt onbevoegd lesgeven ook voor, maar in de meeste gevallen gaat het om docenten die wel ergens in bevoegd zijn, maar niet in het vak dat ze op dat moment geven.
Belabberde certificaten
Jongeren en volwassenen die niet de juiste vooropleiding hebben voor een vervolgstudie kunnen hun werkervaring of bedrijfsopleidingen laten meetellen bij de toelating. Vaak leidt dat tot vrijstellingen in het programma. Maar de beoordeling van die ervaring of kennis is volgens de inspectie ronduit belabberd.
Deze elders verworven competenties (evc) worden opgesteld door honderd daartoe erkende particuliere bureaus. In veel gevallen gaat het om contractactiviteiten van een onderwijsinstelling.
Van de twee- tot drieduizend kandidaten in het hbo voldeed geen enkel evc-certificaat aan de criteria. In de meeste gevallen waren er geen bewijsstukken op grond waarvan de erkenning plaats had gevonden. ‘Zelfbeoordeling door kandidaten speelt een grote rol’, schrijven de inspecteurs in het Onderwijsverslag over de dertig bureaus die actief zijn in het hoger onderwijs.
In het mbo was 90 procent van de evc-procedures onvoldoende of eigenlijk niet te beoordelen. Het beoordelingsinstrument rammelde of werd verkeerd toegepast. Tot haar schrik ontdekte de inspectie dat de beoordelaars niet deskundig waren.