• blad nr 6
  • 27-3-2010
  • auteur J. van Aken 
  • de Vereniging

 

Investeren in jonge leraren

De Groene Golf, de actiegroep van jonge leraren binnen de AOb, smeedde op 11 maart plannen om de politiek te bewegen tot verbetering van de positie van jonge leraren. Opleidingen, tijd per leerling en startersbanen vinden ze belangrijke onderwerpen.

Vijf twintigers en een dertiger bespraken onder aanvoering van Groene Golf-woordvoerder Tim Bartlema (26) met welke punten uit het manifest ze campagne gaan voeren tot de Tweede Kamerverkiezingen op 9 juni.
De jonge leraren toonden zich strijdbaar: “De werkdruk in het onderwijs is hoog. Het is belangrijk dat beginners echt een goede start in het onderwijs krijgen”, vindt Maaike (25), sinds augustus vorig jaar leerkracht op een basisschool. Vincent (32) werkt vier jaar als invaller in het basisonderwijs en heeft daar langzamerhand genoeg van. “Er zijn meer mensen in mijn omgeving die dreigen uit het onderwijs te stappen als ze geen vaste baan vinden. Ik dacht: ik kan thuis wegkwijnen of via de Groene Golf mijn stem laten horen.”
De kwaliteit van lerarenopleidingen is een belangrijk onderwerp voor de jonge leraren. Nienke (26), leerkracht in het speciaal onderwijs, vindt de pabo meer een mbo-opleiding. “Er moet meer diepgang en kennis in de opleiding. Ik denk dat je dan meer mannen en sterkere vrouwen aantrekt”, verwacht ze. Leerkracht Anne (28): “Ik wist al heel lang dat ik het onderwijs in wilde, maar toen ik naar de pabo ging had ik idee dat ik de knutselopleiding ging doen.” Daarom ziet ze de academische pabo’s als een goede ontwikkeling.
Binnen de opleiding zou de scheiding tussen kleuters en hogere groepen opnieuw aangebracht moeten worden, vinden ze. Nienke ziet pabostudenten die uitstekende kleuterjuffen zouden zijn, uitvallen door de verplichte stage in de bovenbouw. “Groep 8 met beginnende pubers is heel wat anders dan een kleuterklas.”

Geen knutselles
Daaraan gekoppeld oogstte het manifestpunt ‘Meer diversiteit in het onderwijs’ veel bijval. Mohammed, leraar techniek in het praktijkonderwijs, vertelt dat de voorzitter van zijn bestuur aan hem vroeg hoe ze meer jonge docenten kunnen binnenhalen. “Als hij dat aan mij vraagt, is er echt iets mis”, vindt Mohammed. Geschiedenisleraar Peter (26) vraagt zich af hoe je meer jongens naar de pabo krijgt. “In ieder geval niet door met een knutselles te beginnen”, reageert Maaike.
Andere belangrijke punten voor de jonge leraren zijn meer tijd per leerling door kleinere klassen en de eerste twee jaar extra tijd voor beginners in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarnaast willen ze betere startersbanen omdat beginners vaak met kleine aanstellingen worden afgescheept.
De actiegroep streeft naar investeringen, al is er binnen het onderwijs zelf ook geld te vinden. “Bij mijn bestuur zitten mensen op kantoor van wie ik mij afvraag wat ze daar doen. Er moet meer efficiency komen in het onderwijs”, vindt Nienke.
Tot de verkiezingen op 9 juni gaat de actiegroep haar stem laten horen in (politieke) debatten. Nienke constateert dat ze met een groep enthousiaste mensen zijn. “Het is goed dat we wat gaan doen, aan de slag”, roept ze.

De Groene Golf zoekt meer jonge docenten tot 35 jaar die mee willen denken en/of actief campagne willen voeren. Informatie en het complete manifest op www.groenegolf.info

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.