• blad nr 6
  • 27-3-2010
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Bijna alle scholen halen urennorm, op papier

Het aantal scholen voor voortgezet onderwijs dat de onderwijstijd haalt, is in twee jaar tijd gestegen van 7 naar 68 procent, concludeert de Onderwijsinspectie. Toch is er nog geen reden tot juichen. Dat zoveel scholen nu wel aan de norm voldoen, komt mede doordat de minimale onderwijstijd in 2009 is bijgesteld naar beneden.

Evenals in voorgaande jaren heeft de inspectie in 2009 onderzoek gedaan naar de naleving van de wettelijke vereisten voor de onderwijstijd in het voortgezet onderwijs. Op 75 scholen is de geprogrammeerde onderwijstijd voor het schooljaar 2008/2009 onderzocht. Daarna is bekeken hoeveel onderwijstijd er in dat schooljaar is gerealiseerd.
‘De resultaten van het onderzoek geven nog geen aanleiding tot algehele tevredenheid’, schrijft de inspectie. Want hoewel de minimale onderwijstijd voor de onderbouw in 2009 van 1040 naar 1000 uur is bijgesteld, haalt nog steeds 32 procent van de scholen de norm niet. Toch is dit een enorme vooruitgang. In 2007 haalde slechts 7 procent van de scholen de urennorm - die toen dus hoger lag. Op papier voldoet in 2009 ruim 90 procent van de scholen aan de norm.
Scholierencomité Laks, dat in 2008 demonstreerde tegen het tekort aan lesuren, reageert verheugd op de conclusie dat scholieren meer les krijgen. Maar blijft waakzaam. “Wij ontvangen nog regelmatig klachten van leerlingen die urenlang op school zitten, zonder inhoudelijk les te krijgen”, zegt voorzitter Emiel Willms.
De inspectie zegt over te gaan tot verscherpt toezicht op de scholen die niet aan de norm voldoen. Demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt kondigt aan dat scholen die 75 of meer uren te weinig onderwijsactiviteiten aanbieden, worden gekort op hun financiën. Het zou gaan om maximaal negen scholen. Voor het huidige schooljaar 2009-2010 wil de staatssecretaris overgaan tot een beleid van zero tolerance. Ze vindt dat scholen inmiddels voldoende tijd hebben gekregen om hun zaken op orde te brengen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.