• blad nr 6
  • 27-3-2010
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Onderwijskwaliteit?

We spraken in de Mbo-raad nooit over onderwijskwaliteit. Louter over werkgeverszaken en hoe je de overheid buiten de deur hield.’ Als iemand ooit nog uitzoekt wat er allemaal mis is gegaan in het middelbaar beroepsonderwijs, dan is het te hopen dat hij dit knipsel uit de Volkskrant van vrijdag 18 maart in het archief heeft zitten. Het geeft een ongehoord inkijkje in waar de werkgeversorganisatie voor de bve zich volgens een van de eigen leden mee bezighield. Onderwijskwaliteit, gut wat doet het er toe? De overheid buiten de deur houden: daar ging het om!
Onbegrijpelijk als we bedenken dat de overheid met publiek geld het middelbaar beroepsonderwijs vrijwel volledig financiert. Een uitspraak die nog eens onderstreept hoe ver de autonomie is doorgeschoten. Dat colleges van bestuur en hun vertegenwoordigers in de Mbo-raad die autonomie belangrijker vonden dan onderwijskwaliteit. Ondertussen heeft het onderwijspersoneel ondanks dat gebrek aan aandacht voor waar het werkelijk op de roc’s over gaat – goed onderwijs – met kunst en vliegwerk de boel draaiende weten te houden. Zoiets houd je even vol, maar niet lang. De golf van kritiek die het mbo de laatste maanden over zich heen krijgt, is daarom niet verwonderlijk, maar heeft alles te maken met de manier waarop een spraakmakende groep bestuurders tegen hun rol aankeek.
Het gevecht met de overheid hebben de mbo-bestuurders overigens verloren. Er komen centrale examens, de inspectie heeft de kwaliteitscontrole weer toebedeeld gekregen, de lesuitval wordt streng aangepakt. Men heeft de tijdgeest dus niet goed aangevoeld en de energie op de verkeerde zaken gericht. Nu wordt het tijd dat de mbo-sector volop investeert in personeel. Want de enige manier om de onderwijskwaliteit te verbeteren is enthousiast en goed opgeleid personeel, dat kan rekenen op een management dat hun werk voluit steunt.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.