• blad nr 20
  • 18-11-2000
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Inspecteur-generaal Mertens: Nieuwe opleidingen voor nieuwe doelgroepen

De bestaande lerarenopleidingen hebben maar weinig gedaan om nieuwe doelgroepen te interesseren voor het leraarsberoep. Allochtonen, volwassenen. Maak dan maar nieuwe opleidingen. Om het lerarentekort op te lossen moeten we nieuwe stappen durven zetten, ook al zullen de bestaande opleidingen ons dat niet in dank afnemen. Met die onorthodoxe aanpak wil inspecteur-generaal Ferdinand Mertens het lerarentekort te lijf.

Hij deed zijn voorstel begin november op de conferentie Meer allochtoon onderwijspersoneel van het project Full Color van het sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt. ³Elders in de maatschappij is het vrij gebruikelijk om nieuwe instituties op te richten als zich nieuwe vragen aandienen. In het onderwijs doen we dat niet, maar blijven we lamenteren en discussiëren. Ik vind het goed voorstelbaar dat we nieuwe instituties opzetten om leraren op te leiden. Met een speciale opleiding voor allochtonen maak je iets waar ze zich niet de hele tijd dubbel hoeven te bewijzen tijdens hun studie.²

Geringe studielast
Volgens Mertens wordt het bovendien hoog tijd om te praten over efficiency van het hoger onderwijs. Nu bestaat de neiging om zo lang mogelijk te studeren, terwijl de economie schreeuwt om meer hoger opgeleiden. Hij is bang dat de invoering van de bachelor/masterstructuur uitdraait op een verlenging van de opleidingen tot vijf jaar, zowel in het hbo als op de universiteit. ³Alsof zo lang mogelijk naar school gaan goed is, niemand nuanceert dat. Intussen klagen jongeren in het hoger onderwijs en zeker op de lerarenopleidingen over de geringe studielast. Ze vinden dat ze te weinig te doen hebben. Is het dan zinvol om jongeren vijf jaar van de arbeidsmarkt weg te houden? Kan een lerarenopleiding ook niet in twee jaar? Als je mensen eerder laat afstuderen, zal dat de druk op de arbeidsmarkt enorm verlichten. Voor het hele hoger onderwijs gaat het om zeker 80.000 mensen per jaar.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.