- blad nr 4
- 27-2-2010
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
P-koorts
Wat blijft is de P-koorts die bij beleidsmakers in het onderwijs heerst: Productiviteitsstijging. Een verhullende term voor meer doen met minder mensen.
Vanwege de economische crisis zette het kabinet de commissie-Smit aan het werk, om via die productiviteitsstijging flink te bezuinigen op basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.
Die commissie zit er nog. Hun plannen komen nog. Die worden niet meer uitgevoerd door Balkende IV. Wel zullen ze de basis vormen voor de onderhandelingen voor het regeerakkoord van een nieuw kabinet, hoe dat er ook uitziet.
Ondertussen wordt die productiviteitsstijging in de week gezet door onder meer het Netwerk Onderwijsinnovatie. Zij leverden onlangs een boodschappenlijstje in bij toenmalig minister Ronald Plasterk welke mogelijkheden er zijn voor slimmer werken in het onderwijs. Koppel bijvoorbeeld de loonstijging aan betere onderwijsprestaties per sector of verminder de regels voor het taakbeleid. Bouw de aanvullende ww-uitkering af en versoepel de mogelijkheid om nieuwe scholen te starten.
Het Netwerk Onderwijsinnovatie schrijft het zelf, in het stuk staat maar één doel centraal: met minder mensen evenveel of meer kwaliteit leveren. Een gedachte die het goed doet bij werkgevers, want dat maakt het lesgeven goedkoper. Een idee dat prettig valt bij politieke partijen die op zoek zijn naar bezuinigingen vanwege de economische crisis.
Nu zie je wel vaker bij koorts, dat het helder denken afneemt. De Oeso heeft gelukkig geen last van griepverschijnselen. Heel onderkoeld bracht deze club van rijke landen een studie uit waaruit blijkt dat economische groei en onderwijsprestaties sterk samenhangen. En dat de investeringen in onderwijs zich dubbel en dwars uitbetalen.
Wie de boodschappenlijstjes voor onderwijsinnovatie zelf wil lezen kan het boekje Wat kunnen overheid en sociale partners doen om de arbeidsproductiviteit in het onderwijs te bevorderen? vinden op www.minocw.nl door in de zoekmachine de titel te tikken.