• blad nr 14
  • 19-9-2009
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Leraren voelen zich productiemedewerker

Nederland heeft na de Verenigde Staten de meeste leerlingen én de meeste lesuren per leraar. Leraren zijn daarmee tot anderhalf keer zo ‘productief’ als hun buitenlandse collega’s, blijkt uit een analyse die de AOb maakte van de studie Education at a glance 2009 van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). Om op het Oeso-gemiddelde te komen zijn duizenden leraren extra nodig. “Schokkend, als je bedenkt dat minister Ronald Plasterk de productiviteit per leraar nog verder wil vergroten”, zegt AOb-voorzitter Walter Dresscher. “Leraren voelen zich steeds meer productiemedewerkers en leerlingen komen aandacht tekort.”
De AOb ontwikkelde een arbeidsproductiviteitsindex op basis van het jaarlijkse Oeso-onderzoek. De index laat zien dat leraren in het primair en voortgezet onderwijs 14 tot 44 procent meer ‘omzet draaien’ dan hun buitenlandse collega’s. Deze efficiency gaat ten koste van de tijd om lessen voor te bereiden en de individuele aandacht voor de leerling, vindt Dresscher. Daarmee is te verklaren dat de kwaliteit van het onderwijs onder druk staat. Dresscher: “Er is maar één oplossing voor dit probleem. Het enige wat werkt is meer leraren inzetten, zodat elke docent meer tijd heeft voor goede lessen.”

Zie voor de AOb-productiviteitsindex pagina 24 en verder

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.