• blad nr 12
  • 27-6-2009
  • auteur G. Stemerding 
  • Kleine column

 

Wij doen het niet!

Afgelopen maand was ik in Helsinki. Een masterclass bij professor Ilmarinen, de autoriteit op het gebied van agemanagement in Europa. Ilmarinnen heeft onder andere de WAI (workability index) ontwikkeld, die ook in ons land steeds meer wordt gebruikt om maatwerk voor ouderen (en jongeren!) te leveren. En natuurlijk vraag je zo'n autoriteit dan wat hij van de plannen van onze regering vindt om elke Nederlander tot zijn 67ste verplicht door te laten werken. Ilmarinen was verbaasd: verplicht doorwerken tot je 67ste is volstrekt improductief. Dat sterkte mij weer eens in de gedachte dat we als FNV-bonden gelijk hebben, wanneer we dit onzalige bezuinigingsplan naar de prullenbak verwijzen. Over de alternatieven hebben we het elders in dit blad. Maar, we moeten elkaar gewoon één ding beloven. Bezuinigen door verplicht door te werken tot ons 67ste jaar? We doen het niet!
Vier simpele woordjes, vier woordjes die we de komende maanden in onze ziel griffen: We doen het niet! Als ome Joop straks tijdens de barbecue weer eens genuanceerd begint te neuzelen, zeggen we gewoon: ‘Ome Joop, je kunt zeuren tot je een ons weegt, maar we doen het niet!’ En als een of andere (zelfbenoemde) deskundige in de krant weer eens betoogt dat doorwerken goed voor ons is, zullen we hem minzaam toelachen, maar resoluut antwoorden: We doen het niet!
En komen we elkaar in de vakantie tegen, ergens in het Franse land, dan zullen we elkaar er aan houden: ‘Hallo Gerrit, hoe gaat het? Heb je een prettige vakantie? Maar Gerrit… we doen het niet, hè?’ ‘Nee, Jaap, leuk je te zien, jongen, we doen het niet!’ En als het voetbalseizoen straks weer begint, dan rollen we in de Arena een spandoek uit met die vier prachtige woordjes: We doen het niet!
Dat is volgens mij de enige wijze om dit krankzinnige voorstel uit de hoofden van de Haagse bestuurders te wissen. Geen nuance, we mogen best eens een keer ‘nee!’ zeggen.
Ik wens jullie allemaal een heel prettige vakantie toe. En kom je elkaar tegen, ergens op de wereld, in een klooster in Tibet, op het strand in Hurghada, in een museum in Barcelona, of gewoon op de camping in Nijverdal, groet elkaar vriendelijk, geef elkaar een hand, kijk elkaar recht in de ogen en zeg vriendelijk: We doen het niet!

Gerrit Stemerding, lid dagelijks bestuur AOb

Dit bericht delen:

© 2026 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.