- blad nr 9
- 16-5-2009
- auteur E. Went
- Uit de hogeschoolpers
Uit de hogeschoolpers
De deeltijd lerarenopleidingen taal van de HvA krijgen een ronduit negatieve beoordeling in de Keuzegids hoger onderwijs. Studenten beklagen zich erover dat in de roosters weinig rekening wordt gehouden met het feit dat zij werken. Ook sluit de inhoud van de opleiding volgens hen onvoldoende aan op de dagelijkse praktijk. Maar het kan altijd nog slechter: de deeltijdopleiding pedagogiek van de HvA staat zelfs helemaal onderaan de ranglijst. * Havana 29
Leerdeskundig
Docenten moeten niet alleen vakdeskundig zijn, maar ook leerdeskundig. Dat zegt Ruud Klarus, lector bij educatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Door te snel ervan uit te gaan dat we weten wat leren is, zien we over het hoofd welke betekenissen er nog meer zijn, stelt hij. “Want leren verloopt chaotischer dan we vaak denken.” Ook worden de leerstijlen van Kolb en Vermunt in zijn ogen ‘veel te absoluut gebruikt’: “Beter is om te spreken van voorkeurstrategieën.” Klarus is eindredacteur van de boekenserie Wat is goed onderwijs?. * Sensor 15
Docent maakt het verschil
Niet smartboards, ruime klaslokalen en lesmethodes zijn doorslaggevend voor de kwaliteit van het onderwijs. Het zijn de leraren die het verschil maken. Dat was de boodschap van een symposium over interactief onderwijs dat georganiseerd werd door de pabo van Avans hogeschool in Breda. Het symposium bestond uit zestien verschillende workshops over actuele ontwikkelingen op het gebied van interactief onderwijs. * Punt 10
Twijfels over master
Ruim de helft van de hbo-studenten twijfelt of ze na hun opleiding nog een master zal volgen. Een kwart gaat dit zeker niet doen. Het ontbreken van studiefinanciering voor de universitaire studie is een te grote drempel. Ruim 90 procent vindt dan ook dat dit moet veranderen. Dat blijkt uit een enquête onder vijfhonderd hbo-studenten van de hogeschool- en universiteitsbladen in Nederland. De belangrijkste reden om een master te kiezen is dat het inhoudelijk interessant is. Tweede staat de kwaliteit van de opleiding, derde het beroepsperspectief. * Trajectum 14
Misverstand!?
‘Het kan niet in Almere’, kopt Havana met op de cover een verhuiswagen die wegrijdt uit deze stad. In het blad zegt hoofdredacteur Paul van de Water dat de HvA-dependance in Almere ‘een faliekante mislukking’ is geworden. De hogeschool staat weliswaar op het punt uit de polder te vertrekken, maar de opleidingen zullen daar blijven en waarschijnlijk worden overgenomen door concurrent Windesheim. Is het inderdaad een ‘misverstand’ dat deze Havana niet in de bakken lag toen potentiële studenten het Almeerse Instituut voor Information Engineering binnenkwamen, zoals de interim-manager bezweert? Anonieme bronnen spreken haar tegen. * HOP