- blad nr 9
- 16-5-2009
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Het sprookje van duizend jonge academici
En toen waren er nog maar driehonderd over. Van de tien jonge academici die iets in het leraarsberoep zien, blijven er dus maar drie over. Het rendement van de universitaire lerarenopleiding is slecht, constateert de inspectie terecht. Onderwijs is in de Amerikaanse literatuur wel eens met een lekkend zwembad vergeleken: hoeveel water je er ook inpompt, aan de onderkant stroomt het snel weer leeg.
De cijfers die de inspectie in het Onderwijsverslag op een rijtje zet, vertellen eigenlijk een schokkender verhaal. Het water dat er aan de bovenkant ingegooid wordt is voor een groot deel alweer verdampt voordat het het zwembad bereikt. Ondanks de vooruitgang die er zeker is met het Convenant Leerkracht en de laatste cao – begeleiding van jongeren, snellere doorstroom naar hogere schalen, kortere carričrelijnen – lukt het blijkbaar niet om jonge academici duidelijk te maken dat werken in het onderwijs niet alleen leuk is, maar ook qua arbeidsvoorwaarden een stuk aantrekkelijker is geworden.