- blad nr 4
- 28-2-2009
- auteur . Lachesis
- Column
Gekunsteld
Ik kijk op. Tijdens mijn uiteenzetting is er iets veranderd in de sfeer in de klas. Er gaapt plotseling een afgrond tussen de studenten en mij, er blinkt hekel in hun ogen. Spontane hekel, veroorzaakt door de stroom rare en onmogelijke taal die ik zojuist heb uitgebraakt. Ik begrijp hun hekel. Ik begrijp hun hekel zelfs zo goed dat ik mij spontaan loskoppel van mijzelf: wie is die vrouw die daar zojuist al die gekunstelde flauwekul over de hoofden van deze jonge, enthousiaste, nog maar net met de opleiding gestarte studenten heeft gegoten? Is zij wel goed bij haar hoofd? Laat ik jullie dan vanuit mijn eigen ervaring vertellen waar het stellen van leervragen goed voor zou kunnen zijn, zeg ik verzoenend. De klas kijkt mij achterdochtig aan. Het ziet er niet naar uit dat ze zich zullen laten overtuigen. Ik steek van wal. Ik verhaal over alle terreurdaden waaraan ik mij als startende onderwijzeres schuldig heb gemaakt omdat ik nog onvoldoende in staat was om mijzelf te corrigeren en bij te sturen. Ik weid uit over vliegende krijtjes, nagelaten dan wel te overhaaste interventies bij groepsdynamische processen en treurige onwetendheid bij bepaalde leerproblematiek. Het duurde even voor ik in staat was mijzelf op het professionele pad te houden, besluit ik mijn verweer. De studenten voor me knikken. Ze willen graag geloven dat er heel wat schortte aan mijn aanpak. En niet alleen vroeger. Wat moeten ze nu met deze vreselijke opdracht over het maken van een POP? Ik heb het allemaal ook niet verzonnen, verzucht ik geheel naar waarheid, maar wel een beetje laf. Laten we afspreken dat jullie niet meer dan drie leervragen hoeven te maken en dat ik uitgebreid help bij het SMART maken van deze droeve zaken.
De studenten veren op. Drie leervragen is te overzien. Vooruit dan maar. De rest van het lesuur houden we ons bezig met het bedenken van onderwerpen voor deze leervragen. Er wordt heel wat afgezucht en gemord. De voorbeelden moeten uit hun tenen komen. Bij mij kwamen de leervragen na enige jaren praktijk vanzelf. Zo zou het ook het mooiste zijn: intrinsiek en vanzelf. Eerstejaars zijn gewoon nog te jong en te onervaren.