- blad nr 4
- 28-2-2009
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Schoolleider heeft weinig invloed
Uit onderzoek is de afgelopen jaren al duidelijk geworden dat de invloed van schoolleiders op de leerlingprestaties klein is. De motivatie van docenten en het werkklimaat voor leerlingen doen er veel meer toe. Toch deed Ten Bruggencate een poging meer zicht te krijgen op de invloed van schoolleiders. Ze analyseerde data die waren verzameld op ruim honderd scholen voor voortgezet onderwijs. In totaal namen 103 schoolleiders, 998 docenten en 4336 leerlingen uit 5-havo deel aan haar onderzoek.
Ze ontdekte dat een ondernemende schoolleiding een ontwikkelingsgerichte schoolcultuur kan stimuleren door te zorgen voor duidelijke doelstellingen en voor ruimte om eigen keuzes te maken. In zo’n schoolcultuur ligt de nadruk op samenwerking, professionalisering en vernieuwing. Met elkaar zorgt dit voor een beter werkklimaat in de klassen, voor betere schoolprestaties en minder zittenblijven.
Ten Bruggencate promoveerde half februari op het onderwerp aan de Universiteit Twente.