• blad nr 2
  • 31-1-2009
  • auteur L. Verheggen 
  • Kleine column

 

Dromen

Het voordeel van een ‘eigen’ column is dat je ook onderwerpen bij de kop kunt pakken die in eerste instantie niet direct te maken hebben met onderwijs. Als u dit leest is de inauguratie van Barack Hussein Obama alweer ruim een week achter de rug, maar ik schrijf dit op de avond van de 20ste januari, een paar uur na de live-uitzending. Sinds hij de strijd won van Hillary Clinton werd steeds vaker gezegd dat dit een historische ontwikkeling zou gaan worden. Immers, vanaf dat moment werd het een reële mogelijkheid dat hij, een jonge, progressieve, zwarte man, de toekomstige president van Amerika zou worden. En vandaag is dat een feit.
De op tv regelmatig terugkerende beelden van Martin Luther King van de afgelopen periode riepen bij mij veel herinneringen op en ook de gevoelens die ik toen had. Hier gebeurt iets bijzonders. Een man die miljoenen mensen op de been kreeg omdat hij de droom die hij had, zo goed kon verwoorden. Dat die droom te maken had met rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid. Een droom waarvoor je moest knokken om hem waar te maken.
Hetzelfde ervaar ik nu met Obama. Hij is in staat om in begrijpelijke teksten iedereen deelgenoot te maken van zijn idealen. Idealen die ook bij hem gebaseerd zijn op rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid. De eerste stap om dit te verwezenlijken is met zijn inauguratie gezet. Waar Martin Luther King niet de kans heeft gekregen om zijn droom ook zelf mee tot uitvoering te brengen, hoop ik van harte dat die kans aan Obama wel wordt gegeven. Vooral ook omdat het geen holle frasen zijn. Obama schept hoge, maar realistische verwachtingen, maar is ook streng voor zichzelf en zijn burgers. Als hij dat volhoudt en mag doorzetten reken ik op change.
Het zijn verschillende grootheden, maar ik wens het onderwijs ook een beetje van de spirit van Obama. Mede daarom was ik zo scherp in mijn kritiek op het programma ‘De school van Prem’. Elk mens, klein of groot, heeft recht op zijn idealen. Sterker nog, door je drang om je idealen te verwezenlijken zet je de stappen die nodig zijn. Idealen en verwachtingen mag je, nee moet je zelfs, heel hoog stellen. Toch is er wel altijd één criterium: er moet ook een kans zijn dat je ze kunt waarmaken. Het is een van de belangrijkste kwaliteiten van een goede leraar: het maximale uit een kind halen. Nooit te verwezenlijken dromen zijn echter luchtkastelen en je mag kinderen niet aandoen dat ze daarop gaan rekenen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.