• blad nr 2
  • 31-1-2009
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Zomervakantie niet goed voor niveau

Verschillen in leesniveau ontstaan voornamelijk in vakantieperioden. Dit toonden onderzoekers van de Universiteit Twente onlangs aan. Ze vergeleken de leesvaardigheid van scholieren gedurende het schooljaar met die tijdens de zomervakantie. Wat bleek? De niveauverschillen tussen leerlingen ontstaan vooral wanneer kinderen niet naar school gaan. In sommige gevallen gaat het niveau in de vakantie zelfs achteruit.
De onderzoekers pleiten nog niet direct voor een kortere zomervakantie omdat het de eerste keer is dat dit soort onderzoek in Nederland is gedaan. Maar mochten andere onderzoeken dezelfde soort resultaten opleveren, dan moet de overheid wel haar conclusies trekken. Te denken valt aan een betere spreiding van de vakanties, of aan de ondersteuning van zwakkere leerlingen tijdens de zomervakantie, aldus de Twentse onderzoekers.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.