- blad nr 2
- 31-1-2009
- auteur E. Went
- Uit de hogeschoolpers
Uit de hogeschoolpers
De educatieve minor is oude wijn in nieuwe zakken. Dat stelt Dick de Wolff, directeur van de faculteit educatie van de Hogeschool Utrecht. “Sinds enkele jaren kunnen afgestudeerde hbo- en universitaire studenten bij de lerarenopleidingen van de hogescholen een kopopleiding van een jaar volgen. Die geeft ze een volledige tweedegraads bevoegdheid. Er wordt nu gedaan of die niet meer bestaat.” Hij pleit ervoor deze kopopleiding deels als educatieve minor aan te bieden en een vervolg in een masterprogramma. “Dan is een wetswijziging niet nodig en kunnen we morgen al beginnen.” Trajectum 7
Tuttig is tof
Een keukenschort, pastel interieurs, houten kleerhangers, schelpvormen, kokosbrood, Elnett haarspray en honingraat kaarsen zijn helemaal ‘in’ in 2009. Dat voorspelt de redactie van Sensor in een speciale bijlage getiteld ‘Tuttig is tof in 2009’. Volgens de auteurs zijn we helemaal klaar met hypermodern, ultranieuw, altijd bereikbaar zijn en met overvloed en overdaad. In plaats daarvan gaat het erom een balans te vinden tussen modern en klassiek. Hoe? ‘Door een stapje terug te doen en weer te genieten van echt, eerlijk, oorspronkelijk en kwaliteit.’ Sensor 09
Rendement te laag
Het rendement van het eerste studiejaar in het hoger onderwijs is te laag. Dat vindt Jan Willem Oosterwijk, voorzitter van het college van bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Volgens hem selecteert het Nederlands onderwijssysteem leerlingen te vroeg in het leven uit. “Gevolg daarvan is dat mensen soms een lange route volgen voor ze goed op hun plek zitten. Het eerste jaar heeft daardoor het karakter gekregen van een bijspijkerjaar, een oriëntatiejaar en een nader keuzejaar.” Oosterwijk zoekt de oplossing onder andere in oriëntatiegesprekken. “We willen zoveel mogelijk de een-op-een relatie aangaan. En er kan winst geboekt worden als we mensen eerder naar elkaar doorverwijzen of meerdere instroommomenten mogelijk maken.” Profielen 65
Powernap in slaapcabine
De middag is de ideale tijd om te studeren. Met een grote hoeveelheid daglicht ben je namelijk het meest wakker. Echter, rond drie uur slaat de ‘post-lunch-dip’ genadeloos toe. Een middagdutje kan dan een ideale energieboost geven. Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie aan de Universiteit van Amsterdam, is een groot voorstander van de zogenaamde powernap. “Slaapcabines op universiteiten en hogescholen lijkt me een prachtig idee. De concentratie, prestatie en stemming worden immers allemaal versterkt door een middagdutje.” ANS, januari 2009