- blad nr 19
- 1-11-2008
- auteur G. van der Mee
- Redactioneel
Opa’s rekenmethode maakt comeback
Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen staan weer centraal in een nieuwe rekenmethode die op initiatief van de Stichting Goed Rekenonderwijs is gemaakt. Over het rekenen is momenteel veel ophef. De inspectie beoordeelt een kwart van de basisscholen als ‘rekenzwak’. Naar aanleiding daarvan kondigde staatssecretaris Dijksma een onderzoek aan naar de methoden die in gebruik zijn. De klacht is dat in de meeste methoden het realistische rekenen de overhand heeft, waardoor er geen ruimte meer is voor de oude mechanistische rekendidactiek, ook wel aangeduid met opa’s methode.
De Stichting Goed Rekenonderwijs, die vorige maand werd opgericht, maakt een rekenmethode voor groep 3 tot en met 8 van de basisschool. Twee basisschooldocenten, Arjen de Vries en Piet Terpstra, combineren daarin de verworvenheden van het realistische rekenen met het standaardrekenen. De stichting is opgericht door mensen die al jaren aan de weg timmeren met dit onderwerp zoals wiskundehoogleraar Jan van de Craats, Tom Braams, Marisca Milikowski en Liesbeth van der Plas. Onlangs verscheen van hun hand het boek De gelukkige rekenklas (zie het Onderwijsblad 18).
De nieuwe methode komt in het voorjaar in eerste instantie op internet beschikbaar. Voor de uitgave in boekvorm worden nog sponsors gezocht. In het comité van aanbeveling zitten tal van bekende hoogleraren, zoals Henriëtte Maassen van den Brink, Nico Frijda, Gerard ’t Hooft en Vincent Icke. Meer informatie is op te vragen bij Tom Braams: braams@tbraams.nl