• blad nr 15
  • 6-9-2008
  • auteur W. Dresscher 
  • Kleine column

 

Ommekeer

Wordt het Actieplan leerkracht echt de ommekeer waar we op hopen? Vorig schooljaar stond voor mij voor een groot deel in het teken van het ‘onderzoeken’ en daarna oplossen van het lerarentekort. De commissie-Rinnooy Kan bond op een scherpe manier een aantal onderzoeken uit het verleden bijeen en kwam met een goed advies aan de politiek. Minister Plasterk kondigde gelijk aan het rapport uit te voeren, en deed dat ook. Gedeeltelijk. Na lange nachtelijke onderhandelingen konden we een klein begin maken met het terugdringen van het lerarentekort en het aantrekkelijker maken van het leraarsberoep. We spraken een loonsverhoging af, een andere beloningsstructuur en we creëerden een fonds waarmee elke leraar zich flink kan bijscholen. Voor de AOb was dit een belangrijke afspraak. Na jaren van bezuinigingen en verslechteringen begint het pleidooi van de AOb voor investeringen in onderwijs en het versterken van de positie van de leraar, eindelijk vruchten af te werpen. De Hbo-raad en de Mbo-raad krabbelden vlak voor het tekenen alsnog terug, maar gelukkig hielden de werkgevers in het primair en voortgezet onderwijs zich wel aan deze afspraak.
Na deze vakantie ben ik heel benieuwd naar de vrucht van dit werk. Er zijn al twee eerste graadmeters voor het succes van de afspraak. Allereerst het aantal inschrijvingen voor de lerarenopleidingen dit jaar. De NOS berichtte half augustus dat de pabo-inschrijvingen met 10 procent gedaald zouden zijn. Even schrikken, maar het bleek een rekenfoutje. De pabo blijft gelijk en de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs noteren voorlopig 16 procent meer aanmeldingen. Voorlopig, want de uiteindelijke cijfers zijn pas in oktober beschikbaar.
De eerste aanvraagronde van het scholingsfonds, de Lerarenbeurs, is de tweede graadmeter. Het fonds kwam er op ons initiatief en ik ben dan ook trots dat de inschrijvingen ieders verwachtingen overtreffen. Bijna vijfduizend docenten volgen vanaf dit schooljaar al een cursus en worden daarvoor vrij geroosterd door hun werkgever. De school krijgt de mogelijkheid voor de cursusuren van de leraar een vervanger aan te stellen. Ik vind het aardige eerste successen, zeker als je bedenkt dat de salarisverhogingen en de zogenaamde functiemix nog ingevoerd moeten worden. De heren Terpstra en Van Zijl zijn gek als ze niet alsnog het convenant tekenen.

Walter Dresscher, voorzitter AOb

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.