• blad nr 15
  • 6-9-2008
  • auteur E.. Prins 
  • Mijn collega

 

Interactie met leerlingen



Naam: Mark Bette (38)
Functie: docent biologie, natuur- en scheikunde
School: Stellingwerfcollege, Oosterwolde


- Goed voorbeeld
“Onderwijs is me met de paplepel ingegoten. Mijn vader was ook leraar natuur- en scheikunde. Als kind nam hij me vaak mee. Fantastisch vond ik het. Hij was een heel enthousiaste leraar die leerlingen goed kon motiveren en enthousiasmeren. Daarin is hij voor mij echt een voorbeeld.”

- Moord oplossen
“Mijn vader heeft veel betekend voor het natuur- en scheikundeonderwijs. Sinds 1969 heeft hij 48 lesboeken geschreven. Ik treed een klein beetje in zijn voetsporen. Ik heb een project voor leerlingen gemaakt over forensische technieken, gebaseerd op de tv-serie CSI. Aan de hand van zestien opdrachten lossen ze een moord op. Dit project wordt nu uitgegeven. Daar ben ik wel trots op.”

- Interactie
“Het leuke van lesgeven vind ik niet de theorie, maar alles dat eromheen gebeurt: de interactie met de leerlingen. Ik praat graag met ze over maatschappelijk relevante onderwerpen als zwangerschap, abortus, soa’s en de grenzen van de wetenschap. Biologie, maar ook scheikunde leent zich daar goed voor.”

- Wrang
“Ik geef vooral les aan het vmbo. Daar ben je niet alleen bezig bent met kennisoverdracht, maar ook met opvoeden. Dat vind ik superleuk, maar het kost ook heel veel energie. Daarom vind ik het wrang dat tweedegraads docenten, die vaak het zwaarste werk doen, minder betaald krijgen dan eerstegraads. Dit werk verdient meer waardering.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.