• blad nr 15
  • 6-9-2008
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Meisjes even goed in wiskunde

Meisjes kunnen net zo goed wiskundige probleem oplossen als jongens. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers van de National Academy of Sciences vastgesteld. De onderzoekers vergeleken de wiskundige vaardigheden van zeven miljoen Amerikaanse scholieren.
Elk jaar worden Amerikaanse kinderen in de leeftijd van vijf tot en met achttien jaar getoetst op hun wiskundige kennis. De onderzoekers vergeleken de verschillen in prestaties tussen jongens en meisjes in 2007 met eerder onderzoek uit 1990. In 1990 vonden ze een duidelijk verschil in wiskundige vermogens tussen jongens en meisjes vanaf het dertiende levensjaar. In de schooljaren daarvoor gingen jongens en meisjes gelijk op. In 2007 blijken meisjes ook na hun dertiende levensjaar, het jaar waarop kinderen naar de high school gaan, net zo goed te zijn in wiskunde als jongens. De verschillen in prestaties tussen meisjes onderling zijn minder groot dan die tussen jongens.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.