- blad nr 15
- 6-9-2008
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Concurrentieslag
Natuurlijk moeten leraren die ergens solliciteren, het onderste uit de kan zien te halen. Dus zetten zij hoog in, vragen de LD-schaal of een arbeidsmarkttoeslag, omdat er voor dat vak niemand te krijgen is. Het kan allemaal volgens de cao.
Maar een hoger salaris vergoedt ook niet alles. Laten we hopen dat scholen voor voortgezet onderwijs nu ook eens werk gaan maken van een degelijk personeelsbeleid en niet hun leraren volstoppen met lesuren. Want de verschillen per school zijn enorm. Waar je op de ene school 23 lessen draait, moet je er op de andere 27 wegzetten. Daarnaast kan het nog uitmaken hoe het aantal uren voor werkweken of schoolreizen wordt meegerekend.
Nu de markt krap is, zouden schoolmanagers energie moeten steken in een aantrekkelijk werkklimaat. Daar is het salaris zeker een van de componenten van, maar de werklast is misschien nog wel belangrijker. Investeren in ruimte voor scholing en reflectie betaalt zich op termijn dubbel en dwars uit, in de vorm een stabiel lerarenkorps en een hogere onderwijskwaliteit. Zo kan het drama van het lerarentekort - dat we allemaal hebben zien aankomen zonder dat er in de politiek echt iets gebeurde – toch nog een gunstige uitwerking hebben.