• blad nr 10
  • 17-5-2008
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Begeleiding stagiairs naatje

Ruim een op de vijf studenten krijgt nooit bezoek van een stagedocent tijdens de stage. Studenten zijn ontevreden over de begeleiding. Docenten op hun beurt zijn ook niet content. Twee op de drie ondervinden moeilijkheden bij de begeleiding van stagiairs. Volgens hen is de begeleiding van de stageverleners naatje.

Begin deze maand bracht bemiddelaar Stageplaza.nl twee onderzoeken naar buiten. In het eerste onderzoek vroeg de bemiddelaar 2257 studenten naar hun ervaringen. Meer dan 20 procent gaf aan nooit te zijn bezocht door een stagedocent tijdens de stage. Maar liefst 38 procent van de studenten is ontevreden over de begeleiding vanuit de opleiding. Een kwart vindt dat er meer tijd geïnvesteerd moet worden in stagebegeleiding. Aan de stagebedrijven ligt het niet, aldus de studenten. Over de begeleiding vanuit de bedrijven is 85 procent tevreden.
Daar denken de opleidingen echter heel anders over. In een tweede onderzoek van Stageplaza.nl geven twee op de drie mbo-, hbo- en universiteitsdocenten aan moeilijkheden te ondervinden bij de begeleiding van stagiairs. Zij steken de hand niet in eigen boezem, maar geven de begeleiders bij de stagebedrijven de schuld.
Aan dit onderzoek deden 615 docenten mee, overwegend uit het hbo. Bijna de helft van de respondenten heeft wel eens vervelende ervaringen gehad met slechte begeleiding van stagiairs binnen een bedrijf. Studenten worden soms ingezet als invalkracht of moeten routineklusjes doen. Ook wijzen de docenten de houding, de motivatie en het kennisniveau van studenten aan als oorzaak voor de problemen. Ze houden zichzelf niet volledig buiten schot. De docenten zeggen dat ze te weinig tijd krijgen van hun onderwijsinstelling om stagiairs te begeleiden.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.