• blad nr 10
  • 17-5-2008
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Voorlopig geen kleutertoets

De kleutertoets komt er opnieuw niet. Tenminste, als het aan staatssecretaris Sharon Dijksma ligt. Er zijn inmiddels andere instrumenten om na te gaan of de prestaties in groep 8 overeenkomen met de verwachtingen die men van de leerling als kleuter had.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Dijksma dat een verplichte toets niet nodig is voor het meten van de inspanningen van een school. De kleutertoets is al jaren een onderwerp van verhitte discussies. In 1996 kwam toenmalig staatssecretaris Tineke Netelenbos met het idee, maar de Kamer was tegen. In 2003 probeerde toenmalig Onderwijsminister Maria van der Hoeven het opnieuw. Zonder succes.
In het rapport-Dijsselbloem wordt gepleit voor meer toetsing, waaronder een verplichte begin- en eindtoets. Op bijna alle basisscholen (96 procent) is een leerlingvolgsysteem waarbij toetsen gebruikt worden om de vorderingen van de leerlingen te meten. De eindtoets, die ook niet verplicht is, wordt wel op 97 procent van de basisscholen gedaan. De meeste scholen (81 procent) gebruiken de Cito-toets. Er is dus wel een beeld van de voortgang van leerlingen, alleen wordt er volgens de staatssecretaris nog onvoldoende ‘opbrengstgericht’ gewerkt. De kleutertoets zou vooral na kunnen gaan of de prestaties in groep 8 overeenkomen met de verwachtingen die aan het begin van de school gewekt zijn. Heeft de school voldoende inspanningen verricht? In de brief van Dijksma staat dat er inmiddels andere instrumenten ontwikkeld worden door het Cito om de ‘toegevoegde waarde’ van een school te meten. Daarbij wordt de Cito-eindtoets gecorrigeerd op de sociaal-culturele achtergrond en intelligentie van de leerlingen. De verwachting is dat met deze methode de toegevoegde waarde voldoende gemeten wordt. Aan 640 scholen is gevraagd wat er kan veranderen. Grappig genoeg willen de meeste scholen geen verplichte eindtoets, terwijl ze die wel bijna allemaal al hebben. Leraren willen vooral beoordeeld worden op het onderwijsproces, en niet op het eindproduct. Daarnaast vinden ze dat er behalve naar cognitieve resultaten ook gekeken moet worden naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. Dat laatste is echter moeilijk te meten. Er wordt in de enquête ook gewezen op de gevolgen van het opnemen van rugzakleerlingen in de school. Omdat rugzakleerlingen invloed kunnen hebben op de gemiddelde eindscores, zouden er nu scholen zijn die terughoudend zijn met het opnemen van die kinderen. Dijksma wil in juni met een voorstel komen waarin nieuwe maatregelen staan voor toetsing en verantwoording.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.