• blad nr 10
  • 17-5-2008
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Leraar moet ‘excellent’ kunnen worden

De functie van excellente leraar moet in het leven geroepen worden. Dat vindt het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO).
Op verzoek van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt onderzocht het LPBO de functiedifferentiatie in het onderwijs. Conclusie: er bestaan geen functies aan de bovenkant van het beroep leraar. En omdat niveaudifferentiatie in andere sectoren positieve resultaten oplevert, moet het onderwijs daar ook toe overgaan. Wat de ‘excellente’ leraar precies moet onderscheiden van een ‘normale’ leraar, weet het platform niet. Wel moet er rekening gehouden worden met verschillen tussen de onderwijssectoren. Ook stelt het platform dat excellentie niet alleen een kwestie is van scholing, maar vooral verkregen kan worden door ervaring.
Werkgevers staan overwegend positief tegenover niveaudifferentiatie, maar zijn bang voor de consequenties van prestatiebeloning. Zij geven aan dat er weinig expertise is binnen scholen voor het beoordelen van het functioneren van leraren. Ook leraren plaatsen hun kanttekeningen. Vandaar dat het LPBO constateert dat er nu onvoldoende draagvlak is om het in te voeren. Het platform adviseert aan de staatssecretaris om niveaudifferentiatie stapsgewijs in te voeren. En om eerst maar eens met pilots te beginnen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.