- blad nr 10
- 17-5-2008
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Go Dutch
Het klinkt allemaal mooi, maar wat Hill met elkaar verward is een reeks van veranderingen in de aansturing van het basisonderwijs. Bestuurlijke schaalvergroting, lumpsum, grotere autonomie, gebrek aan schoolleiders. En hij fladdert wat al te makkelijk over de keerzijde van de medaille heen. Sinds de grotere autonomie zijn de salarissen aan de bovenschoolse top wel vooruitgegaan, maar blijft een directiefunctie van een school financieel niet zo aantrekkelijk. We zien de slagvaardigheid van de schoolbesturen nog niet echt toenemen, maar wel het spaargedrag. De extra managementlaag moet ook ergens van betaald worden, geld dat vaak aan de scholen wordt onttrokken. Om nog maar te zwijgen over stroperigheid die toch ook vaak door de extra managementlaag ontstaat.
‘Go Dutch’, klinkt misschien even als een aanbeveling, maar hopelijk realiseren de Engelsen dat daar in hun vocabulaire toch meestal hetzelfde mee bedoeld wordt als een ‘Dutch treat’. Een uitnodiging voor een gezellig avondje uit, alleen als het op betalen aankomt trekt niet de gastheer de buidel, maar moet iedereen voor zichzelf betalen. Vrij vertaald naar onderwijsbeleid: een overheid die te weinig over heeft voor onderwijs, trakteert op autonomie en laat de scholen met de problemen zitten.