• blad nr 7
  • 5-4-2008
  • auteur J. van Aken 
  • Redactioneel

 

Nu is het echte leven begonnen

Communicatie met ouders en rechtspositionele voorlichting vormden de ingrediënten van een AOb-beginnersbijeenkomst in Sittard. Richard Spierts, leraar geschiedenis op het Bernardinuscollege in Heerlen, behoorde tot de vijftien bezoekers.

Tekst Jaan van Aken Beeld Johannes Timmermans

Richard Spierts (25) staat voor het tweede jaar voor de klas. Er komt een hoop op hem af: belastingen en pensioenen bijvoorbeeld. “Bij mij op school blijkt het allemaal netjes geregeld, dat is goed om te weten”, ontdekte hij tijdens de workshop ‘rechtspositionele voorlichting’. Als student had hij de workshop ook al eens gevolgd. “Maar tijdens je studie is het nog een ver-van-je-bedshow. Als je al een betaalde lio-stage hebt, word je verblind door de rijkelijke cheque die je in je postvak vindt. Nu is het echte leven begonnen.”
Het echte leven brengt ook met zich mee dat je salaris niet zo hard groeit, hoorde hij. “Het startsalaris ligt in het onderwijs niet laag, maar vrienden in het bedrijfsleven zitten na een jaar al even hoog of hoger. Als iedereen schreeuwt dat het slecht geregeld is in het onderwijs, zou je mensen beter moeten belonen”, vindt Spierts.

Brutaal
Bij de workshop ‘communicatie met ouders’ vond de geschiedenisleraar het prettig te horen dat iedereen in het begin hetzelfde onzekere gevoel had. “Soms komen ouders op gesprek als hun kind een 8 staat, dan weet je niet wat er op je afkomt en hoe je het aan moet pakken. De eerste avond was ik daar behoorlijk zenuwachtig over.”
Een van de gesprekken tijdens de zogeheten ‘tafeltjesavond’ was met een Duitse moeder. Spierts vroeg zich af: “Gaat zij beginnen over de grove anti-Duitse grapjes die ik af en toe bij de Tweede Wereldoorlog maak? Het bleek dat haar dochter thuis brutaal was en dat ze wilde weten of dat in de les ook zo was. Dat was niet het geval.”
Hij leerde dat het bij slechtnieuwsgesprekken beter is eerst te benoemen wat er niet goed gaat. “Ik dacht altijd dat je de positieve zaken als eerste moest benoemen en dan wat er niet goed gaat. Maar het blijkt dat die volgorde veel harder aankomt.”
Graag had Spierts ook een workshop voorgeschoteld gekregen over hoe je je plaats vindt in een onderwijsorganisatie. “Hoe stel je je als beginner op, ben je nieuwsgierig of niet? Sommige beginners voelen zich onbelangrijk en durven daardoor niet met ideeën te komen.” Op de beginnersbijeenkomst kijkt hij positief terug. “Het was gezellig en door het lage aantal bezoekers was er een intieme sfeer.”

{noot}
Het jaarlijkse AOb!live festival met workshops en funshops voor studenten en starters vindt op 4 juni 2008 plaats in de Jaarbeurs.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.